29 juni 2022

Check på övervåning...

Äntligen kan jag ge er en uppföljning på mitt föregående inlägg här. Det har gått några veckor och det har varit aningen mer segt att ta sig igenom övervåningen än jag först föreställt mig. Parallellt med att ha rensat bort saker har jag även passat på att göra en grundlig städning av varje rum. 

Sammanlagt kan man säga att jag fick ihop i storlek en flyttkartong med bortrensade saker. En blandad kompott av prydnadssaker, textilier, böcker, IKEA- kataloger(hör och häpna- mer om det i inlägger här), DVD- filmer mm. 

I MALM- byrån blev det utrymme igen för det som tidigare slängts in i vindsgarderoben, så där är nu ordningen återställd. Skönt!

Mest arbete fick jag avsätta i arbetsrummet. Bokhyllor hörrrni...de kan sluka en hel del. Rensade först bort det jag spontant kände att vi kunde rensa bort. När jag sedan skulle göra en grundlig städ av hela bokhyllan och tömde ut allt och ställde på golvet blev jag minst sagt chockad över hur mycket saker vi hade kvar. 

Blev ju liksom mer tydligt när allt stod samlat där på golvet. Jobbig insikt men också en viktigt upptäckt. Likt KonMari- metoden, men där man uteslutande rensar enligt kategorier. Här var det mer en blandning av diverse olika saker. 

Är nog en väldigt bra idé ändå att även fortsättningsvis samla ihop det som förvaras i ett och samma utrymme. Det ger onekligen en helt annan bild än om prylarna finns utspridda på olika ställen i rummet.

Komma hem

I sovrummet var det minst att rensa. Någon liten uttjänt strumpa i en av byrålådorna:) och något enstaka klädesplagg. I övrigt inte så mycket mer. Höll dock på att glömma att vi ju faktiskt rensat bort sänggaveln. Den stod i vindsgarderoben sedan cirka ett år tillbaka och nu bara bestämde vi oss att den fick åka. 

Vidare förvaras i vindsgarderoben som synes ovan fortfarande några saker som vi inte har i bruk, men ändå vill spara på. Jag är dock noga med att begränsa detta 'lager' av saker och det får inte byggas på igen. B la har vi ett par mattor och ett skinn som i regel tas fram under vinterhalvåret, ibland inte. Jag tycker väldigt mycket om dessa mattor och även om jag/vi säkert hade klarat oss utmärkt utan dem, är de så pass älskade att de ändå får vara kvar. 

I vindsgarderoben finns även våra tidigare huskatters klösträd och jag känner att jag vill fortsätta spara på det tills vidare. Det finns också en rulle med en bit heltäckningsmatta som blev över när vi klädde trappen, ifall något steg skulle behöva kläs om. Gästmadrasserna hänger kvar på väggen liksom sambons gitarrer och förstärkare nedanför. På golvet till vänster ses även en avluftning.

Före                                                                                    Efter

Fotpallen som också stod i vindsgarderoben i väntan på beslut har jag ställt i vardagsrummet tills vidare. Är inte helt klar med hur jag vill göra med den än. Sambon bryr sig inte om vilket så det hänger på mig:). Jag vacklar lite fram och tillbaka, men hoppas ändå någonstans att jag ska kunna släppa taget om den. Det får mogna över sommaren. 

Det känns bra nu på övervåningen. Jag känner väl att jag skulle kunnat rensa bort ännu lite till i MALM- byrån, men det får ske i nästa varv. Är nöjd med att allt nu åter får plats och att vindsgarderoben är återställd.

Näst upp är köket som jag kommer att arbeta med över sommaren. Skrubba, skura, rensa...

//Tina


3 kommentarer:

  1. Wow! Så mycket du har hunnit med! Det är så skönt att gå igenom sakerna och det ger en känsla av kontroll att veta vad man har och var det finns. Det här med lusten att rensa verkar komma över en när man minst anar det, eller hur?! Och nu i sommarvärmen! Härligt att få städat också.

    Jag och min sambo fick ett ryck igår och började rensa i vår garderob. Vi har inte direkt gjort något gemensamt rensnings-projekt tidigare så detta blev riktigt skoj! Det visade sig att han hade så otroligt många kläder så jag blev förvånad. Men han är så duktig på att vika och då får det ju plats mycket mer i lådorna. Vi är inte helt klara men hoppas att vi hinner klart i helgen :-) Det blir nog en del till Sellpy och Erikshjälpen.

    Keep up the good work och Lycka till med köket!
    Stor kram Eva Maria <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ni rensar tillsammans du och sambon:).
      Det här med att rensa brukar till slut liksom smitta av sig på människor i vår omgivning. Det är alltid lika intressant att se.

      Så himla skön känsla att skapa lite mer utrymme i garderoben. Också jag har i helgen gjort en andra genomgång i byrålådan med kläder, som jag har undanlagda och som inte ingår i min aktuella garderobskapsel.

      Provade allt som jag kände mig osäker på och det blev faktiskt ytterligare några plagg som kunde rensas bort trots att jag precis gått igenom allt i samband med rensandet på övervåningen.

      Måste dock erkänna att det fortfarande finns mycket kvar i lådan och att målet en dag är att bara säsongsplagg ska bli kvar däri.

      Önskar dig en fin start på veckan & Tack för att du kikar in här<3
      Kram på Dig!

      Radera
  2. Glömde skriva att det var jag, Eva Maria! Kram igen <3

    SvaraRadera