13 apr. 2020

Oh, No- Jag ångrade mig...

Oh, No...Jag har ångrat mitt beslut om IKEA-katalogerna. Det är en bitterljuv historia det här för jag kände mig så otroligt lättad över att äntligen ha fattat beslut om dem efter flera års försök att part ways. Men så fick jag härom dagen god anledning att slå i en av de gamla katalogerna efter en möbel som jag alltid känt ett intresse för och alltid haft en dragning till. 

Katalogen jag eftersökte var 1997. I samma sekund kom jag på mig med att jag ju faktiskt rensat bort mina älskade gamla IKEA- kataloger från 1996 och 10 år fram(enligt mig de bästa åren vad gäller kollektioner och utbud hos IKEA). 

Det ljuva i det hela är ändå att jag ännu inte lämnat in dem till auktion. Dit ska vi inom bara några dagar så det var kanske ett tecken på att jag kommer ha ett fortsatt behov av dem och ångra mitt beslut om att rensa bort dem. 


Komma hem

Bittert dock att behöva lägga tillbaka dem i bokhyllan igen. Samtidigt har IKEA alltid känts som 'mitt andra hem' och vi har många fina minnen ihop:). Allt ifrån otaliga, otaliga besök genom åren till mitt barndomsrum inrett med rött skrivbord från IKEA, klassikern SKOPA i vitt och icke att förglömma VISIR sänglämpa i gult. 

Senare tonårsrummet med bordet LACK i vitt och svart och tv-bänken KUBIST i björk som fick följa med till första lägenheten och som kompletterades med en TOMELILLA soffa, LACK bokhylla, LUDDE fårskinn, HÄPEN klädbetjänt, diverse husgeråd, påslakan, badlakan, lampor och gardiner. Bokstavligen a l l t i min första lägenheten kom från IKEA. 

Därefter det stora matbordet NORDEN i björk med stolen EDVARD i vitt och pallen RINGO som extra sittplatser i vår lite större lägenhet, EKEBERG sängstomme med tillhörande sängbord och därefter husköpet med en rad IKEA- möbler som vandrat in och ut i både begagnad och ny form. Hela vårt kök som renoverades för ett antal år sedan är från IKEA, t o m golvet. Jag är glad att jag fick den här uppenbarelsen. Jag älskar ju IKEA!

Idag kommer jag dock försöka hitta 10 andra saker att rensa bort istället för katalogerna så att jag inte saboterar vinsten i att faktiskt ha tagit mig igenom 30-Day Minimalism Game med 465 mindre saker i vårt hem.

//Tina

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att det var jättebra att du hann ångra dig! Klart att man ska behålla de saker som ger en glädje! Jag tänker på Marie Kondos uttryck "Spark joy", det blir lättare då att veta vad man vill behålla. Jag såg att det låg två intressanta böcker på ditt bord, i ditt förra inlägg, gillar du dem? Jag läser just nu boken Konsten att leva enkelt av Shunmyo Masuno och tycker det är spännande att läsa om Zen. Önskar dig en fin dag / Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tycker det rara Du:)!
      De där böckerna på marmorbordet är två av mina absoluta favoriter. Framför allt 'Goodbye Things' är en sådan bra och klok bok som jag nog vågar påstå är den mest inspirerande och på alla plan bästa bok jag läst inom området minimalism och Simple Living. Första gången jag läste den ville jag bara slänga ut a l l t, skaffa ett gäng tatami mattor och sova på golvet på en madrass. En del av mig vill fortfarande det, men tur kanske att jag har en sambo som balanserar upp mig ibland, annars hade det kanske slutat som med IKEA- katalogerna, att jag ångrat mig efteråt he he :).
      Kram på Dig och Tack för att du kikar in!

      Radera
    2. Då låter det som en bok för mig :-) Tack för tipset! Kram och lycka till med fortsättningen på din utmaning!

      Radera