27 feb. 2021

Yogarum & Tips på matta...

Som lovat kommer här ett inlägg om vårt allrum som gjorts om till ett yoga- och avslappningsrum. Det här utrymmet har kommit att bli den plats i huset jag just nu uppskattar allra mest.
 
Komma hem

Rummet som är beläget en trappa upp ligger mot väster och får mycket ljus. Mittemot står en gammal kulturmärkt skog med hundraåriga ekar. Det är ett fridfullt rum som passar väl till yoga och avslappning. 

Det vita tyget upphängt i krokar i taket används i utövandet av Aerial Yoga. Jag har hittills mest gjort sittande och liggande avslappnande övningar, men vill gärna också öva mer på de mer utmanande akrobatiska yogaställningarna framöver. 

Mer om Aerial Yoga finns t ex att läsa om här. Hammocken(Aerial Yoga Hammock) som silkestyget kallas är köpt via Amazon.
 
Komma hem

I detta yoga- och avslappningsrum börjar de flesta av mina dagar med en stunds meditation och/eller avslappning i kombination med tyngdtäcke. 

Boken 'Vila dig i form med yinyoga' av Magdalena Mecweld på bild ovan och nedan är helt ljuvlig och den kan jag rekommendera till alla er som tycker om att yoga. Magdalenas bok bjuder på både enkla instruktioner och vackra bilder som inspirerar.  

Boken ligger alltid framme på byrån och varje vecka övas det på en ny yogapose. 

Komma hem

Palmen som tidigare stått i vardagsrummet stormtrivs också den här uppe där den får ljus hela dagen. Någon form av växtlighet känns viktigt i ett sådant här rum, växter ger en sådan god energi. 

Inom Feng shui förspråkas växter med rundade blad, men jag älskar den här med sin spetsiga form och för mig personligen ger den inte ifrån sig någon vass energi. Kanske är det för att den balanserar upp allt det mjuka och lugna runt omkring.

Väggbonaden från Bali har jag hittat på Tradera. Den har ett budskap skrivet på sig;
'If you dwell on the past and worry about the future, then you will struggle with the present'. 

Som ni kan se är det metallens element som dominerar, men alla fem element finns representerade. Växten ger trä, det svarta i väggbonaden vatten, lampan i brun rotting, vasen på byrån samt keramikskålarna i fönstret jord och allt det vita och grå representerar metall. Eld blir det först när ett ljus tänds eller en lampa står på, men det finns också en liten röd detalj i väggbonaden som ger eld. 

Komma hem

Mattan är från IKEA och det är nu ganska precis ett år sedan den inhandlades på ren chans utan att först ha möjlighet att varken se eller känna på den. Pandemin hade precis blivit ett faktum och jag var vid tiden inte bekväm med att besöka någon affär i onödan. 

Mattan STOENSE blev dock en fullträff och jag har varit oväntat nöjd med den. Väldigt mjuk och mysig och har hållit upp jättebra. Dammsugas varje vecka och används varje dag men ser fortfarande ut som ny. Färgen är också helt rätt. Var rädd att den skulle vara mer varmt beige med en gul underton men är i en vilsam neutral beige. 

Det enda negativa är att den inte är av naturmaterial(föredrar ju allra helst det) och att baksidan är något ruff i ytan. Men med en lite tjockare mattfilt under skyddas golvet och gör även att mattan känns ännu lite mjukare.

Komma hem

I den stora MALM- byrån förvaras alla våra textilier såsom badlakan och handdukar, sängkläder, kuddfodral, säsongsplagg, plädar mm. Mer från allrummet i menyn Kategorier till höger. 

Komma hem


//Tina

2 kommentarer:

  1. Oh vilket härligt rum!! Jag förstår att du får en fin start på dina dagar i det rummet. Låter underbart med skogen utanför. Nu har jag precis köpt ett tyngdtäcke och jag ser fram emot att prova det :-) Kram Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack söta du och vad spännande det ska bli att höra vad du tycker om tyngdtäcket! Ska strax kika in till dig efter en hel månad(!) utan att läsa bloggar och övriga sociala medier.
      Många kramar & Tack för att du kikar in!

      Radera