4 feb. 2021

Tyngdtäcke, Meditation & Avslappning...

Kikar in lite snabbt för att tipsa om att Jysk just nu har nedsatt pris på tyngdtäcke från CURA.

Jag har själv använt mig av CURA tyngdtäcke i lite drygt ett par månader nu och det är bara så skönt att lägga sig under. Jag sover dock inte med tyngdtäcket utan använder det endast vid avslappning som jag försöker ägna en stund åt varje morgon. Med tyngdtäcket har jag fått till en djupare avslappning i kroppen och kan verkligen rekommendera det. Man känner sig både omfamnad och omhändertagen. 

Komma hem

När du väljer vikt på tyngdtäcket ska du utgå från din kroppsvikt men även längd och dina kroppsliga besvär kan vara av betydelse. CURA har riktlinjer på sin sida härJag använder själv ett 7 Kg täcke men hade kunnat tänka mig ett ännu lite tyngre. Ska du sova med täcket tror jag dock att det kan vara en god idé att hellre välja ett lättare täcke än att det blir för tungt. 

Att få till den där avslappnande stunden direkt på morgonen har gjort stor skillnad för mig. Jag har en utmattning i min historia och den gör sig med jämna mellanrum påmind. Inte minst under pandemin har jag känt mig mer känslig för stress. Genom avslappningsövningar hjälper jag kropp och knopp med att hantera stressen bättre.

Avslappning är en väldigt enkel åtgärd som kan ha stor effekt. När jag stigit upp på morgonen och fått på mig mjuka kläder tänder jag ett ljus, sätter på lugn musik och fokuserar på andningen som allra helst ska vara lugn och djup och gå långt ner i magen. 

Ibland blir det även en vägledd meditation med Emma Öström. Den här vid stress och den här meditationen om trygghet är superbra. Emmas röst är mycket behaglig att lyssna till och inger verkligen ett lugn. 

Jag håller till direkt på golvet i vårt allrum som gjorts om till yoga- och avslappningsrum. Ska visa mer i ett inlägg snart och även tipsa om en prisvärd matta från IKEA som jag verkligen varit nöjd med. 

//Tina 


2 kommentarer:

  1. Det låter så härligt med din stund på morgonen. Jag blir verkligen inspirerad och vill skapa en sådan rutin. Tyngdtäcke har jag varit nyfiken på länge och funderar på att köpa ett sådant. Tack för tipset om meditationerna :-) Kram Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, glad jag blir att du känner dig inspirerad!
      Stunden på morgonen sätter tonen för resten av dagen och det har visat sig vara såå värt det att stiga upp en stund tidigare. Ljuvligt för både kropp och knopp.
      Hoppas du får en fin start på veckan Eva Maria och tack för att du kikar in!
      Kram:)

      Radera