9 feb. 2021

Spartips för Snåljåpar #3...

Komma hem

Det tredje i raden av spartips handlar om brödbak. Det finns pengar att tjäna på eget brödbak mina vänner och det är dessutom enkelt att baka bröd. 

Favoritbröd att baka är t ex Grahamsbullar och så klassiskt Franskbröd att rosta, göra varma smörgåsar med eller som tillbehör till soppa.

Allt du behöver ha hemma är ett par olika mjölsorter såsom; vetemjöl och grahamsmjöl, jäst, sirap, mjölk, smör och salt.

Nedan ett recept på bästa Grahamsbullarna. De är enkla att göra, är en favorit här hemma och de mättar dessutom bra. Jag brukar korta ner tiden i ugnen något till ca 8 min, men kan säkert variera från ugn till ugn. De tenderar dock att bli något torra om det står inne för länge.


GRAHAMSBULLAR 

Ca 15 st

3 dl mjölk
1 pkt jäst för söta degar
50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 tsk salt
5 dl grahamsmjöl
3 ½ dl vetemjöl   

Smält smör, tillsätt mjölk, värm till 37 grader.
Smula ner jästen i en degskål. Häll över degvätskan och rör om så att jästen löser sig. 

Tillsätt övriga ingredienser.

Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Ta ev mer mjöl.
Låt jäsa övertäckt 40 min.

Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i ca 15 delar och rulla till runda bollar. Lägg dem på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Låt jäsa 30-40 min. 

Värm ugnen till 225 grader. 
Pensla bullarna med vatten. Grädda mitt i ugnen 9-10 min (alt 8 min).
Låt svalna på galler.

Fler spartips finns att hitta i kategorin Ekonomi i menyn till höger. 

//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar