23 maj 2020

Rensa Prydnadssaker...

Jag fortsätter fokusera på övervåningen och näst ut är prydnadssaker som det finns ett gäng av i ett av de nedre skåpen i bokhyllan i arbetsrummet. Några står även framme. 

Nedan på bild har jag samlat alla prydnadssaker som finns i vårt hem. De var mer än jag först trodde. En del har en annan funktion än bara som prydnad såsom t ex skålen i gjutjärn och den lilla PS klockan från IKEA. I det stora hela är det dock rena prydnader.


'
Komma hem

Jag borde förmodligen även inkluderat min übergamla och allra första systemkamera från 1979 som endast står som prydnad i bokhyllan numera, hattaskarna i förrådet liksom den lilla resväskan i läder, men de glömdes alldeles bort.

Mycket av prydnadssakerna har tack och lov rensats bort genom åren och jag finner dem ärligt talat vara alltmer meningslösa. Mest samlar de damm och försvårar städningen men de kan naturligtvis också vara meningsfulla och ha ett sentimentalt värde. Jag har några sådana. Det finns även några som jag inte alls har det förhållandet till men som jag ändå tycker väldigt mycket om rent estetiskt och på så vis har ett band till.


Komma hem

På bild ovan de prydnadssaker som blev kvar efter rensning. 

Då jag lätt blir stressad av för mycket intryck i ett rum är jag mycket sparsam med prydnader som står framme. De allra flesta står på display i bokhyllan. I vardagsrummet har vi endast den lilla PS klockan från IKEA och i verandan dekorationen av snäckor/fjädrar. I köket ingen alls, inte heller i sovrummet för tillfället(om inte hatten ska räknas in) och ingen i allrummet på ovanvåningen. De som för stunden inte står framme förvaras som tidigare nämnt i ett av skåpen i bokhyllan och dem byter jag och alternerar med ibland. 


Komma hem

Slutligen tredje bilden som visar de saker som inte är i bruk och som alltså kommer flyttas tillbaka in i skåpet igen. Det känns skönt att kika in där nu, luftigt och fint och inte längre så överväldigande. Hoppas dock hitta en plats till alla prydnader eller också rensa bort fler framöver. Målet är onekligen att ha väldigt få eller inga prylar alls 'på lager'. Detta gäller även kuddfodral som jag i dagsläget har några olika och byter med.

Den här gången drabbades jag av en ganska jobbig separationsångest när jag rensade. Det händer ibland. Detta brukar dock avhjälpas med en metod som innebär att jag låter de bortrensade sakerna landa i t ex förrådet en tid eller i bilen om de ska köras iväg till skänkes. På så vis ges den extra tid som ibland behövs för att ordentligt hinna processa de val som gjorts. 

Vad jag kan minnas är det endast IKEA- katalogerna jag tagit tillbaka efter en sådan här 'bearbetningsperiod'. Efter någon vecka eller två brukar ångesten i regel ha släppt och känslan av lättnad och frihet istället tagit vid.  



//Tina


1 kommentar:

  1. Så fina saker och de passar så bra ihop! Men jag känner igen det där med separationsångest... jag har ju varit en hoarder och jobbar fortfarande mycket med att kunna släppa taget om saker. Jag brukar göra precis som du, att jag har en mellanförvaring en stund. Jag ställer en påse eller låda längst in i min garderob som jag fyller på efter hand. Det händer ibland att jag plockar tillbaka någon sak men faktiskt inte så ofta, men då känns det ändå bra att ha haft den där tiden på sig, man vill ju inte ångra sig! Kram Eva Maria

    SvaraRadera