8 jan. 2019

Enkel Yoga...

Den senaste tiden har jag satt ihop mitt eget Yogapass via sidan Yogobe. På sidan finns utförliga beskrivningar, modifikationer, steg för steg samt de olika yogapositionernas positiva verkan på kroppen. Ofta känner man ju själv vilken eller vilka delar av kroppen som behöver lite extra omsorg, stretching och avslappning och genom att välja ut några få övningar kan du enkelt skapa ditt alldeles egna yogapass att utföra hemma på vardagsrumsgolvet.

Nedan kan ni se den kombination av Yogapostioner som jag har valt att använda. Då jag känner behov av avslappnande övningar är dessa enkla och kravlösa för kroppen. Jag stannar mellan 3-7 minuter i varje position. Den första positionen Balasana eller Barnet är en favorit och ibland behövs bara en stund i denna pose för att komma ner i varv. Bild 2 och 3 används i ett flöde med varandra där man andas in i kon och andas ut i katten.


Vidare har jag valt följande tider för de olika yogapositionerna;

Barnet 7 min
Kon-Katten 3 min
Knä mot bröst 7 min
Död mans position 3 min
Bergspositionen- Här stannar jag tills jag känner mig redo att stiga av mattan. Det brukar bli runt 1- 2 min.

Naturligtvis får man prova sig fram och känna efter vad som känns bra samt hur långt man vill passet ska vara. Mitt hamnar på dryga 20 minuter vilket känns lagom och kan lätt klämmas in under dagen.

Jag kan verkligen rekommendera detta upplägg. För mig har det känts mer motiverande att plocka fram mattan och verkligen få till det här med yogan sedan jag började skräddarsy mitt eget pass. Det ger mig det min kropp just nu behöver och kan enkelt anpassas efter hand. 


//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar