15 feb. 2022

Det enkla...

Jag önskar jag kunde ge er inspiration om enkelhet här idag, men här hos mig är det mest bara uppställt just nu då vi håller på att färdigställa i vardagsrummet. Parallellt med det är det även 20 andra järn i elden, så nu råder det kaos både här och där.

Komma hem

Funderar på om jag skulle ta Mars månad till en 'göra klart- månad'. Finns mycket som skulle behöva färdigställas, inte minst köra iväg och skänka diverse saker från vårt hem. Tacksamt nog fick jag en sådan lust att rensa för en tid sedan och har rensat bort diverse saker från varje rum, utom i köket som jag planerar för längre fram.

Utöver det som nyligen rensades bort har vi har även en del större möbler som ska få lämna, men planerar för en inlämning till auktion först under nästa år. Det här året blir ett år att samla ihop- vågar jag säga- det sista. Känns som om det alltid kommer att finnas mer vi skulle klara oss alldeles utmärkt utan och att man egentligen aldrig blir helt klar med att rensa? 

Härom dagen kikade jag så också in hos grabbarna i The Minimalists, som för övrigt alltid tycks vara den plats jag återvänder till när jag behöver hämta hem lite ny inspiration och blev med det än mer motiverad att släppa taget om än fler saker. 

Joshua's minimalist apartment(ej samma som jag länkat till tidigare så ta en titt på denna!) och känslan av enkelhet är så inspirerande. Jag kan inte förstå varför jag fortfarande håller fast vid så mycket som jag ändå gör. 

När jag beskådar bilderna från Joshua´s tidigare hem känner jag ett enormt lugn komma över mig. Det är verkligen så galet enkelt. I detta hem finns bara det mest väsentliga kvar. Inget är onödigt eller överflödigt. Här är det funktionalitet som råder. 

Jag kan verkligen se mig själv leva precis så enkelt, men det skulle då också krävas mer av mig än vad jag hittills varit villig att ge. T ex skulle jag behöva göra mig av med uppskattningsvis 80% av mina kläder. Med en byrålåda full utöver de plagg som används i den för tiden aktuella garderobskapseln kan jag bara konstatera att så är det, tillsammans med en rad annat som vi också har för mycket av.

2022 kommer högst troligen bli året då jag gör en ny rejäl kraftansträngning här hemma som förhoppningsvis kommer ta oss ännu ett steg närmre ett än mer enklare liv. 

//Tina


4 kommentarer:

  1. Jag rensar typ alltid, i takt med att barnen växer gör jag mig av med saker som jag tror att vi inte kommer behöva mer och det är skönt. Men rätt som det är kommer de och frågar efter något som jag rensat ut... För egen del saknar jag dock aldrig något som jag rensat bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Johanna!
      Håller med dig, jag har heller aldrig ångrat något som rensats bort. Denna rädsla kan dock ofta stå i vägen när man är igång och rensar -att man ska ångra sig senare- men man gör ju väldigt sällan det.
      Hoppas barnen är ok med det också:)
      Kram på Dig!

      Radera
  2. Genom kaos skapas ordning! Så det är nog bra med lite kaos ibland tänker jag. Då kan man riva upp och frisätta energi och sedan komma på plats igen. Det är så spännande att följa din resa! Det är smart att bestämma sig för en "göra-klart-månad". Jag har precis läst (lyssnat som ljudbok) en bok som heter Fyratusen veckor : tidshantering för ett ändligt liv, av Oliver Burkeman. Jag tyckte så mycket om den boken och i slutet har han med en idé om att man inte ska ha för många projekt igång samtidigt. Han rekommenderar att skriva upp 10 projekt som man arbetar med och sedan får man inte börja på något nytt förrän ett av dem är klart. Jag har skrivit en sådan lista och sen har jag även skrivit en lista på projekt jag vill göra men som helt enkelt får vänta!
    Jag vill också reflektera över Johannas insikt ovan... jag har egentligen heller inte ångrat mig över något. Ibland kan jag känna att jag ångrar mig men det går väldigt snabbt över och då går jag tillbaka och funderar över hur jag tänkte i det beslutet och då kommer jag fram till att det var rätt. Mina ungdomar har vant sig vid att saker kan försvinna...! De kommer ibland och frågar om saker -Har vi kvar den och den? Om jag säger -Nej, tyvärr, så är det okej med dem! Det kan jag själv bli förvånad över ibland men de är inte så fästa vid saker som jag har varit.
    Nu ska jag in och läsa om Joshuas lägenhet!
    Kram och önskar dig fina dagar och en massa lust att rensa och göra enklare! / Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva Maria- Tack för pepp och boktips rara Du!

      Min sambo Dan tycker ofta att jag drar igång för många projekt på en och samma gång och det stämmer säkert för jag är en hopplös multitasker som gillar att ha många bollar i luften samtidigt.

      Att multitaska ska dock tydligen vara mer ineffektivt än om man koncentrerar sig på en uppgift i taget, så det är något jag har som mål att vänja mig av med.
      Till slut brukar det bli så ändå för min utmattning tenderar att blossa upp när det blir för mycket på en och samma gång. Lika bra att lära sig:).

      10 projekt låter rimligt. En del är ju mindre och en del större. Vågar ej räkna hur många projekt jag har igång här nu för egen del, men säkert betydligt fler än så...

      Önskar dig en härlig helg & Tack för att du kikar in här!
      Kram

      Radera