18 jan. 2022

Vägen till ett enklare liv..

För att börja leva ett enklare liv behöver du göra följande;

  1. Rensa bort överflödet 
  2. Sluta söka efter något mer, nyare, större, bättre
  3. Känna tacksamhet över det du redan äger och har        

Komma hem

'Minimalism is living with what you Need and what you Love. 

That´s it!'

För att börja leva mer enkelt behöver du börja med att rensa bort överflödet. Först då kan du se klart och lämna utrymme för ett annat sätt att leva. Ta med dig citatet ovan när du är i gång och rensar. Spara bara på det som du verkligen, verkligen tycker om, uppskattar och är i genuint behov av.

Saker du är i behov av kommer vara den största delen av dina ägodelar. Tänk dock på att det finns mycket man kan klara sig utan och att det ofta också kan gömma sig en hel del 'bra att ha någon gång i framtiden- saker' i våra hem. Här gäller det att vara helt ärlig mot sig själv på resan mot ett enklare liv.

Tänk på att det utöver bortrensandet av överflödet i det här skedet också kan handla om att förenkla andra områden i livet såsom t ex reducera ner antalet aktiviteter och åtaganden i almanackan, koppla ner mer, sakta ner, prioritera tid över pengar osv.

...

Efter rensandet väl är genomfört kommer vi vidare till det andra steget mot ett enklare liv som handlar om att sluta söka efter något mer, något större, något nyare, något bättre. 

Mycket av det här går naturligtvis hand i hand med själva rensandet. När du väl håller på att förenkla och göra dig av med saker i ditt liv vill du inte gärna samtidigt fylla på med något nytt och mer i andra änden. Men det kan fortfarande pågå till viss del och inte minst ta ny fart efter rensandet är klart.  

Jag kan kort sammanfatta att det för mig gått både fram och tillbaka under resans gång. Jag har blivit betydligt bättre på att ta hand om och vårda det jag/vi redan äger och har, men ibland har det också hänt att jag halkat dit på något nyare, större, bättre, mer.

Lyckligtvis sker det inte så ofta längre. Jag har genom åren onekligen övat upp min muskel att avstå från både impuls- och icke behovsstyrda köp. För att fullt ut kunna leva ett enklare liv behöver dock detta beteende allra helst helt upphöra. 

...

Det tredje steget mot ett enklare liv handlar om tacksamhet. Genom att känna genuin tacksamhet över det du redan har, försvinner en hel del av ha- begäret per automatik. 

Genom tacksamheten kommer också insikten om att det faktiskt inte behöver vara så mycket för att känna förnöjsamhet. Många gånger kommer det faktiskt ned till det där lilla som man kanske inte ens reflekterat över tidigare. Det är de små sakerna som är de stora sakerna. Det är de enkla sakerna som är de mest väsentliga sakerna.

Här tycker jag mig börjat se ett mer djupgående skifte hos mig själv. Efter en något vilsen tid från den sista inlämningen och några månader fram, tills nu lite drygt ett år senare, kan jag ärligt säga att jag finner både stor tillfredsställelse och uppskattar väldigt enkla saker.  

...

Sammanfattningsvis kan man bara konstatera att simple living och minimalism faktiskt inte särskilt svårt, konstigt eller mer invecklat än så här. Men det betyder inte att det alltid kommer kännas enkelt. Alla ni som följt min resa vet att det har varit många svåra stunder att ta sig igenom. Många svåra beslut. Jag kan inte heller förneka att jag inte tänker tillbaka på vissa stunder med viss vånda. 

Rensandet och förenklandet har för mig fått ske successivt bit för bit och tagit tid, men i slutändan bara varit så värt det. Så här i efterhand kan jag verkligen se att det har varit rätt väg både för mig själv och min sambo att vandra. Jag kan inte tänka mig var jag hade befunnit mig i livet utan den här resan mot enkelhet och hur saker och ting hade hade varit om jag fortsatt leva så som jag gjorde före allt det här med simple living och minimalism tog vid. 

Det jag kan föreställa mig är att jag förmodligen hade varit en missnöjd person som stod och stampade på samma ställe utan någon större möjlighet till varken utveckling eller förändring. 

Genom rensandet har jag kommit att bli en bättre människa med mer sunda värderingar, insikter och livserfarenheter. Det betyder dock inte att simple living och minimalism är för alla. Det är absolut inte det jag menar. Vi måste själva hitta vår egen väg och för mig har det varit just ett enklare liv som gett svaren på det jag sökt efter under många år.

Avslutningsvis kan jag bara summera min färd så långt med en stark övertygelse om att ett förenklat liv i tacksamhet och enkelhet, mycket väl kan komma att ge dig såväl som det har gett mig, långt mer glädje, förnöjsamhet, frid och harmoni än något annat sätt att leva...

Hoppas detta är till hjälp för dig på resan mot ett enklare liv.

//Tina


2 kommentarer:

  1. Tack så mycket för detta fina och givande inlägg. De tre punkterna har jag nu skrivit upp i min anteckningsbok som jag har för detta året som avser min fortsatta resa med att rensa ut. Min resa har pågått länge och ibland tappar jag bort själva målet och då är det till stor hjälp att kunna läsa om hur andra har kämpat sina resor och nått sina mål. Nu när jag får ordning på en plats, t ex i garderoben, så vill jag inte förstöra det genom att köpa en massa nytt igen. Jag tycker så mycket om "tomrummet", eller det luftiga, hur man nu ska förklara det. Och när jag känner den känslan så inser jag att det är målet! Kram och jag önskar dig en fin vecka! / Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ett stort Tack till Dig för att du tog dig tid och orkade läsa:).
      Det känns väldigt fint att höra att dessa punkter från inlägget får vara med och ta plats i din almanacka och fortsatta resa mot ett enklare liv.

      'Tomrummet' är verkligen en härlig känsla. Man känner sig inte sällan både mer harmonisk, fri och lättare i kroppen när det samtidigt lättar bland våra olika ägodelar. Inget annat har fått mig att känna ett sådant lugn och tillfredsställelse som ett enklare liv.

      Ser mycket fram emot att följa din fortsatta resa.
      Många kramar och Tack för din fina återkoppling<3!

      Radera