11 okt. 2021

Höstmarknad & Skogsmys...

I helgen som gick tycker jag vi fick till ett mysigt veckoslut med både djur och natur. På den lokala höstmarknaden fanns i år söta alpackor att mata och mysa med. Så himla sköna. Ägaren berättade att alpackan har använts i program för utbrända. Jag kan verkligen förstå det eftersom de sänder ut ett tydligt lugn. Trots mycket folk och rörelse tog de det hela med ro och två av dem la sig t o m ned för att slumra till en liten stund:).

Komma hem

Därefter tog vi bilen till skogen intill havet. Att tillbringa mer tid i skogen är en av mina önskningar och mål denna höst. Det finns ett lugn i skogen som inte går att finna någon annanstans. Jag har känt av min utmattning sedan slutet på sommaren vilket jag gör med jämna mellanrum. I skogen känns att jag åter kan andas djupt och fick den här gången också ganska snart värk i axlarna, vilket är ett gott tecken på att kroppen då börjat släppa på både spänningar och stress.

På SVT Play finns ett par intressanta program om just Naturens läkande krafter hos oss människor. Båda från Vetenskapens värld. Du hittar 'Frisk av naturen' här samt 'Slaget om skogen' Del 7 här. Kan verkligen rekommendera dessa till dig som är intresserad av hälsa och välmående.

Komma hem

Med oss hem från skogen blev det både kottar och ett gäng grenar. Har lite framtida DIY på gång för dessa. Kottarna var dock något för små att använda till julgranspynt som jag först tänkt, men har hittat ett annat användningsområde till dem som höstdekor i en ljuslykta med LED- ljus vid entrén.

I söndags var det så först lite jobb och därefter brunch med sambon tillsammans med Husdrömmar på Sicilien. Du hittar programmet här. Tycker Marie är en otrolig inspiration som väljer att följa sitt hjärta och verkligen gå sin egen väg. Kreativ som få och en typisk Eld. Bill är inte mycket sämre han med sitt stora tålamod och är en typisk JordElden och Jorden balanserar varandra fint och det blir många goda skratt i den här serien som nu är inne på sin andra säsong. 

Hoppas ni alla får en fin start på veckan. Jag ska försöka ta det lite lugnt denna veckan och har även bokat in sambon till en(åtminstone för mig) efterlängtad DIY- kväll:). Behöver b la hjälp med inkoppling av en lampa. 

I höst har vi börjat köra en kväll i veckan då vi hittar på något och bryter den ordinarie vardagen. Små enkla saker. Det kan t ex vara ett DIY, mys med hembakad äppelpaj, köra en bowling, en skön höstpromenad, se en film, spela sällskapsspel, lyssna på en vinyl eller tända tv- brasan och mysa med en god bok(men lite för tidigt för Julmusik tydligen:) ha ha.  

//Tina


6 kommentarer:

  1. Ett till harmoniskt inlägg med fina bilder som man kan titta väldigt länge på.
    Kram Monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!
      Jag börjar allt bli en smula bortskämd av alla fina kommentarer & återkoppling:)
      Önskar dig en fortsatt fin höstdag.
      Kram på Dig!

      Radera
  2. Men åh vilka söta alpackor! Man vill bara krama dem känns det som :-)
    Så härlig helg ni har haft och så fint att planera in små enkla saker. Det behöver inte vara stort eller mycket för att hitta glädjen.
    Det är verkligen läkande i naturen. Jag är bortskämd med det eftersom vi bor i ett område med skog. Ibland kan jag ta det för givet men om jag har varit bortrest eller bara inne i Malmö en dag och kommer hem så är det underbart att komma hem till det gröna och lugna. Vi har en del djur inne på tomten ibland, rådjur, rävar, ekorrar, mård (dock inte så mysig!) och massor med fåglar. Det är avkopplande att bara titta på dem. Tusen spindlar har vi också men sedan vi flyttade hit så har min spindelfobi blivit botad! Varje kväll får vi lyfta på täckena och se om det ligger spindlar i sängen.
    Fint att höra att du tar hand om dig när du känner dig utmattad, det är så viktigt. Och Ja tack till DIY! Visa gärna resultatet :-)
    Stor kram Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. He he:)...
      Vi har också ett hus med mycket spindlar. Att spindlar trivs är tydligen ett tecken på att huset är friskt vilket ju är bra, men i övrigt Nja, inte så kul:( Har också fobi för spindlar och kollar alltid filtar och täcken och ryggstöd på soffa och fåtöljer innan jag sätter mig, kläder som hängt framme över natten osv. Vi har mest modell stor på dem eftersom vi har källargrund, de trivs där nere och tar sig lätt in genom stenblocken. I tvättstugan är det alltid lite skräck att gå in eftersom den är belägen i källarplanet. Vi har börjat sätta ut pepparmyntsolja sedan en tid och det gillar de inte! Vi har märkt skillnad sedan vi började med det, även om det visst det finns en och annan som tydligen är helt immun mot lukten och kan sitta precis bredvid:).

      Så härligt det låter med skogen in på knuten. Det är viktigt med naturen och ibland något man glömmer bort. Det är först på senare år jag verkligen börjat uppskatta vår gamla skog framför huset. Den bär på mycket visdom känns det som och ger ett lugn.

      Trots att vi bor nära både stor motortrafikled, butiker och hotell i närområdet, mycket bilar som kör utanför huset har vi sett älg på tomten vid några tillfällen, varav en gång då sambon inte kunde ta sig in i huset:). Älgen hade kalv, käkade äpplen och när han försökte närma sig huset(även med bil) började den frusta argt och skrapa med hoven, så det vara bara att vänta... Och räv som ju har ett väldigt speciellt läte(i somras var grannen uppe och frågade vad i all sin dar det var för skrik som hörts under natten), ekorrar och rådjur som nog är de sötaste och också mycket fåglar. Vid ett litet fågelbad på framsidan är det alltid full aktivitet. Så rogivande att beskåda dem när de badar. Ja, vad mer kan man mer önska sig egentligen?

      DIY blev det ett igår, men behöver komplettera med en lampskärm innan det är helt klart. Väldigt enkelt och Ernst- inspirerat av terrakottakrukor. Har också lite grenar från skogen som jag skulle vilja göra något med. Får se vad det kan bli av det:).

      Hoppas du får en fin Torsdag fina Du. Ska kika in till dig lite senare och läsa ditt senaste inlägg.

      Stor Kram & Tack för att du kikar in!

      Radera
  3. Har nyligen hittat till din blogg och tycker mycket om den. Har massor att läsa ikapp! Tack för tips om skogsprogrammen. Har även lyssnat på P1 om skogsbad och det känns verkligen skillnad när man hamnar under trädkronorna, som du säger, axlarna sjunker ner och kroppen slappnar av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så glad jag blir:)!
      Känn dig varmt välkommen hit! Jag hoppas du hittar fler inlägg som kan vara av intresse.
      Kram på Dig & Tack för din fina återkoppling!

      Radera