11 maj 2021

Vardagsrummet & Kloka ord från Ernst...

Nu har vi tömt ut i vardagsrummet och börjat förbereda för golvläggning. Kvar finns endast ett par fåtöljer som vi kan hänga i om kvällarna när vi har något att se på TV:n mitt över. 

Komma hem

Golvlampan som är ett Sommar med Ernst- projekt sambon hjälpt mig med är tillverkad av kopparrör och en vanlig trädgårdsplatta till fot med både elektriskt och levande ljus. Tycker om den väldigt mycket och det blir nog ytterligare något Ernst- projekt framöver. Så kul och tillfredställande med ett DIY.

Vidare måste jag säga att jag trivs så bra här inne i vårt vardagsrum nu och känner inte alls att vi behöver fler möbler eller prylar:). Kanske är det våren och sommaren som gör det enkla och avskalade så lockande eller så har jag bara avancerat som minimalist??

Ifrågasätter alltmer upplägget av hemmets utformning och hur det 'bör' se ut. Det finns onekligen mycket regler och ramar för hur ett hem bör utformas och möbleras. En del så klart ur ren praktisk natur men mycket också för att det är så det alltid har varit och sett ut. Känner också själv att jag har dessa uppdiktade ramar djupt rotade inom mig och att det skapar någon form av obehag att faktiskt gå emot dem. 

Återstår att se hur vi kommer att göra och vad som kommer att komma tillbaka in igen när golvet väl är lagt. Fondväggen vet jag dock redan nu kommer att återgå till vanlig vit igen. Den har varit mycket, mycket uppskattad men nu längtar jag bara tillbaka till det enkla vita och istället introducera färg i textilierna. 

Som ni kan se har den ursprungliga murstocken också plockats fram(sambon har knackat i dagarna två) och den tidigare stenmuren tagits bort. Vi har ännu inte bestämt om murstocken ska få vara synlig eller gipsas för. Det gamla teglet ger onekligen karaktär till rummet och ger även inslag av jord i material och eld i färg som jag alltid har så svårt att få in, men känner mig samtidigt tveksam till kontrasten mot allt det övriga ljusa då jag vill försöka skapa ett stillsamt, lugnt och enkelt rum.

Det var lite om vad som händer här hos mig och innan jag avslutar vill jag gärna också dela ett klipp med allas vår Ernst Kirchsteiger från Formexmässan ett par år tillbaka. Ernst sammanfattar i den här intervjun allt det jag idag har i mina tankar om hemmet och om inredning. Kloka ledord att ta med sig på vägen mot ett enklare och mer hållbart hem och liv. 

Intervjun finns att se här.                                                                         

                                                                          //Tina


2 kommentarer:

  1. Åh vilket härligt lugnt! Jag förstår att ni trivs i det rummet! Lampan som ni gjort är verkligen jätteflott! Så roligt att kunna skapa något så fint själv :-) Jag tycker att murstocken är väldigt fin, varm i färgen och jag hade absolut behållit den! Kanske man hade kunnat få den ljusare genom någon diskret lasyr om du vill ha den ljusare? Alltså genomskinlig men som ändå ljusar upp. Kram & Trevlig helg! / Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips Eva Maria! Vi har diskuterat om det på något vis skulle gå att få den något ljusare. Borde ju funka med någon form av lasyr som du skriver. Vacklar fortfarande fram och tillbaka om jag vill ha den kvar eller ej och låter förmodligen den vara tills golvet är lagt. Är alldeles säkert min starka metallelements-personlighet som vill styra allt tillbaka in på vitt igen:).
      Kram på Dig!

      Radera