3 juni 2021

Spartips för Snåljåpar #5...

Komma hem

Blommor och växter kan onekligen utgöra en dyr post varje vår och sommar. Har du krukor vid entrén, altanen och/eller på balkongen finns det mycket att tjäna på att använda perenna växter och blommor som återkommer år efter år. Inte så kul kanske, men för snåljåpen är ju det här ännu ett sätt att spara in på en onödig utgiftspost:).

Förra året planterade jag lavendel och ett par olika kryddväxter i krukorna på vår altan i hopp om att de skulle klara sig och komma på nytt i vår igen. Tyvärr tog en hård köldknäpp(-20 C vilket är ovanligt här nere i de södra delarna), död på både lavendeln och hälften av kryddorna. Den enda växt som klarade sig var Kryddtimjan så det har jag satt ytterligare ett par istället för Rosmarinen som inte klarade kylan. 

Timjan är grön också under vintern och växte otroligt nog till sig ytterligare under de kallare månaderna. En riktig tuffing verkar det som. Doftar ljuvligt gör den också och kan med fördel användas i maten. En växt att rekommendera. Vet dock ej hur hård kyla den klarar, men -20 gick tydligen bra.

Vid entrén har jag sedan många år buxbom i ett par stora terrakottakrukor. Också de är vintergröna, klarar kylan bra och kräver ytterst lite skötsel. Terrakottan fryser dock sönder om den står ute så dessa krukor får under vintern stå under tak på vår uteveranda och ställs därefter ned vid foten av verandans trapp under vår, sommar och höst. 

Jag kommer förmodligen plantera ytterligare ett par buxbom i krukorna även vid vår stora entré så att jag inte behöver köpa några mer växter och blommor dit framöver. Har även ytterligare ett par krukor på altanen där den tidigare lavendeln stod som behöver fyllas med något tåligt och fint. Dessa krukor i betong är frostsäkra och står ute året om. 

Någon av er som har något bra förslag på tåliga växter eller blommor som kan stå i kruka och övervintras ute? Tips tas tacksamt emot!

Anledningen till att jag vill ha mina krukor kvar ute under vintern är att jag försöker hålla allt så enkelt som möjligt. Att bära in och ut stora och tunga krukor är inte alls min melodi. Jag vill ha det så lättskött och enkelt som det bara går. För mig är det väldigt mycket det som symboliserar ett enklare liv, dvs att få till det på ett trivsamt men också väldigt enkelt sätt. 

Jag vill inte gärna lägga mer tid än nödvändigt på skötsel och underhåll, men värnar samtidigt om mitt hem, hur det ser ut och framförallt hur det känns. Vill allra helst ha god ordning och rent och fint omkring mig. Det finns dock mycket som går att förenkla om man bara tänker till. 

Allt som vi har i vårt hem och vårt liv kommer att kräva någonting av oss. Allt vi omger oss med behöver vår tid och omsorg. För varje sak som plockas bort blir det en sak mindre att göra och för varje sak som går att förenkla blir det mer tid över till annat. 

//Tina


4 kommentarer:

  1. Kan tipsa om kontot Torpfors på insta. Hon har hostor i kruka året runt. Så fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, det ska jag genast kolla upp:)
      Kram På Dig!

      Radera
  2. Det är härligt med växter! Men visst är det dyrt! Vi har haft en del hortensior i krukor och brukar plantera ut dem i trädgården efter ett tag. De har faktiskt överlevt men jag har inte provat behålla dem i krukan över vintern. Hemma hos oss är det min sambo som är flitigast i trädgården men jag har blivit inspirerad också på sistone! Kram och Trevlig helg! / Eva Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva Maria:)!
      Älskar hortensior och har ett par olika sorter i trädgården. Den ena är väldigt frodig och blommor på årsskotten medan den andra sorten blommar på fjolårets skott. Har inte haft någon lycka med den senare. Trivs förmodligen inte där vi satt dem och ett par av plantorna tycks även ha strukit med under vintern. Kanske provar jag att omplantera dem i krukorna på vår altan. Kan ju vara värt ett försök. De kanske till och med skulle trivas:).
      Önskar också dig en trevlig helg. Här ska det klippas fruktträd. Vi har stor och gammal trädgård från 30- talet så här finns det fruktträd så det räcker. Vi kan ej ta hand om all frukt och brukar numer klippa träden sent efter blomning för att på så vis minska ner en del av skörden.
      Kram på dig & Tack för att du kikar in!

      Radera