14 maj 2020

Mina skor & Köplust...

Sedan förra veckan har jag haft flera långa samtal med mig själv angående ett eventuellt inköp av skor. Jag har helt enkelt plötsligt drabbats av en längtan efter nya skor. Jag har inget särskilt ändamål för dessa nya skor och modellen på dem har varierat, men någon typ av vår/sommarsko skulle man ändå kunna sammanfatta det. 

Hittills har jag lagt ett par olika åtråvärda skor bland mina bokmärken på datorn. Dels är det en sandal, dels en spetsig lågsko och senast igår var jag så även på väg in i en skoaffär för att titta på ytterligare fler alternativ. Tack och lov lyckades jag stoppa mig själv, för hade jag gått in där om än bara för att ’titta’ hade jag garanterat hittat något som jag sedan inte skulle kunna släppa tanken på och bara vara 'tvungen' att ha.

Det allra bästa för mig är att inte utsätta mig för frestelser, dvs helt undvika att googla runt efter i det här fallet skor eller t ex kolla på Blocket och Tradera eller rent fysiskt gå in i en butik. När jag väl ägnar mig åt det hittar jag nämligen alltid något som jag inte är i behov av, men sedan ändå måste ha. Mitt ego vill fortfarande ha saker i perioder och det blir en kamp mellan minimalisten i mig och den delen av mig som fortfarande längtar och vill ha.


Iklädd mina sandaler från UGG, helt i naturmaterial med sula i kork, fårskinn på hälen, remmar i läder och utsmyckning i metall. Dessa har jag haft i många år och i många fler kommer de att vara. 

Jag har många gånger ansett mig vara botad från köplust. I perioder tycker jag t o m att de är fullkomligt dränerande och vill inget annat än slippa göra nya inköp. Oftast handlar det om saker som behöver ersättas. Jag bli alldeles matt, vill inte ta fel beslut. Det måste vara hållbart i både stil och kvalitet och allra helst också vara i naturmaterial då det är det jag föredrar att ha omkring mig. Eftersom jag dessutom lätt tröttnat på saker krävs det lång eftertanke och det hela blir oftast fasligt energikrävande.

När det kommer till skorna den här gången har jag dock tydligen inga som helst problem med att kringgå mina ordinarie kriterier. Det här handlar nämligen om något helt annat. Jag vill ha dem här och nu och tänker inte så mycket på hur de kommer att hålla upp i längden. Det är som en liten utsvävning som behöver få äga rum. Ett litet hyss jag roar mig med ibland mitt i allt det strikta som kommer med livet som minimalist. 

För ska du leva ett minimalistisk liv då måste du också börja avstå från en hel massa saker, det är inte konstigare än så. Precis som när man vill spara ihop till något. Under tiden kommer du tvingas avstå saker för att kunna nå ditt sparmål.

Vidare har jag fortfarande ganska mycket av just varan skor i min garderob. Inte lika många som jag en gång brukade ha(för det var oändligt många fler), men i egenskap av blivande minimalist tycker jag mig fortfarande ha mycket skor i mina ägor.

Min skogarderob innehåller följande;

  • Chelsea boots
  • Stövlett
  • Converse
  • Sneakers
  • Stövel
  • Pumps
  • Sandal
  • Vintersko
  • Träningsskor
  • Inneskor(arbetssko)
  • Fårskinnstofflor
  • Gummistövlar

Min uppsättning skor täcker mer än väl upp för allt jag är i behov av. Jag behöver verkligen inte fler skor, men funderar fortfarande på att köpa ytterligare ett par. Det som gör mig upprörd på mig själv i det här är att så länge jag fortsätter göra obefogade inköp kommer mitt långsiktiga mål att förskjutas ytterligare framåt i tiden. Nu handlar det här ju bara om ett par extra skor, men det inköpet kommer att färga av sig på fler områden. Jag vet ju det. 

Mina obefogade inköp har uppskattningsvis upphört till 90% vilket betyder att jag fortfarande inte är helt botad. 10% onödiga köp letar sig fortfarande in och den enda jag förstör för är mig själv. 

Jag behöver komma mer underfund med det här. Vad är det som driver mig till dessa onödiga köp? Belöningen i att äga mindre borde väga långt över den tillfälliga lusten att köpa nytt. Minns t ex 'Minimalistinnan' som endast ägde 5 par skor och hur inspirerad och lättad jag kände mig av det. 

Minimalism ger en otrolig känsla av frihet, en känsla jag inte funnit någon annanstans. Ändå är det dit jag fortfarande kämpar med att komma ibland. 


//Tina

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det sitter lite i ryggmärgen att nu är det vår och man vill unna sig något nytt! Jag minns när jag var liten och man fick nya skor till skolavslutningen (oftast helt opraktiska i vitt!) men då var det på något sätt ett tecken på att den härliga tiden började. Jag älskar skor och har alldeles för många...! Och jag får lov att bekänna att jag har faktiskt köpt ett par vårskor - ett par loafers - det tredje paret av exakt samma sko av de jag har slitit ut. Så jag vet att jag kommer att använda dem mycket i sommar och att de passar till "allt". Kram Eva Maria :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva- Maria!
      Det låter som ett genomtänkt och bra köp tycker jag! Själv har jag ännu inte gjort något köp av skor men köplusten den finns kvar så än vet man inte hur det kommer att sluta:).
      Kram på Dig!

      Radera