13 nov. 2018

Reflektioner kring Inköp & Nya tag...

I början på Oktober började jag med en ny kategori 'Månadens Inköp' här på bloggen. Jag kände att jag hade landat i ett mer minimalistiskt leverne och nya inköp hände alltmer sällan. 

Men så kom plötsligt ett behov av att fixa till det i verandan och så blev det både pläd och kuddfodral plus ett extra till vardagsrummet och hastigt och lustigt även nya skor som inte var planerat och ytterligare ett inköp med julgransdekorationer. Det hela känns kluvet. Jag är väldigt nöjd med alltihop men en del av mig känner samtidigt ångest.

Komma hem

I och med det som nu kom in har jag samtidigt rensat bort och sålt av en del annat, men det är inte denna väg jag längre vill vandra. Jag vill  i n t e  köpa mer, jag vill att det tar slut. Jag vill vara nöjd med det jag har och känna att jag kan få det att fungera utan att tillföra någonting nytt, någonting mer.

Minns ni kanske hur jag i slutet på 2017 spådde att 2018 äntligen var det år jag skulle komma i mål på den här resan? Och visst har vi kommit långt, väldigt långt nu, men är ändå inte riktigt där. Det kommer behövas ytterligare ett år och samtidigt ett krafttag från min sida att bli mer restriktiv med det som kommer in. 

Jag vill verkligen känna på den där avskalade enkelheten. Riktigt känna den. Leva i den. Men så länge det fortsätter komma in nytt stannar processen upp. Saker byter plats, vågskålen förblir jämn och jag ser inte de resultat jag eftersöker. 

Vissa saker kommer att behöva ersättas och det var det som var hela poängen med Månadens Inköp. Jag ville göra medvetna, hållbara och genomtänkta köp. Självklart hade jag räknat med att det kunde bli något litet villospår längs vägen, men absolut inte som det blev nu. Det här var mer av en avåkning.

Jag stryker nu ett streck över det som varit och omfamnar en ny start.


'You have succeeded in life when all you really WANT is only what you really NEED'- Vernon Howard

//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar