12 nov. 2020

Som att kastas rakt in i 80- talet igen...

Jag brukar säga att jag är en produkt av 80- talet. Född i slutet på 70- talet lades grundvalarna i mig under 80- talet och jag är på många vis influerad av den tiden. 80- talet kommer alltid att ha en alldeles, alldeles speciell plats i mitt hjärta. Jag kommer aldrig glömma den tiden.

Komma hem

Harvey Edwards någon? Edwards var otroligt stor inom fotokonsten på 80- talet med sina ballerinamotiv. Jag minns dem så väl och säkert många av er som växte upp under 80- talet?!

Har haft en signerad och numrerad poster av Edwards ståendes utan ram under många, många år. Idag har den äntligen ramats in och jag blir genuint lycklig av att titta på den. Det är som att kastas rakt tillbaka in i barndomen och det ljuva 80-talet igen. Brat Pack och Breakfast Club på VHS, Basquiat och Warhol inom konstscenen, Jennifer Rush i högtalarna, Miami Vice och Fame på TV, möbler av Le Corbusier, New York lofts, exponerade tegelväggar, pastell, neon, tubsockor och så Harvey Edwards då.

Komma hem

I filmen Sixteen Candles med Molly Ringwald finns samma poster på väggen i Ringwalds sovrum. ’Leg Warmers’ sägs vara Edwards signaturverk. 

Funderar på om den skall hängas upp i vårt allrum, på tegelväggen i hemmagymmet eller också i sovrummet. Sambon gillade den förvånansvärt med så skulle i praktiken kunna hängas upp var som. Blir förmodligen i sovrummet. Hattarna hänger fortfarande kvar efter sommaren men nu längtar jag efter någonting annat på väggen. 

//Tina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar