8 aug. 2017

Sängbord eller ej...

Renoveringen av sovrummet är i stort sett i hamn. Våra nya sängar står på plats, rullgardinen sitter där, taklampan likaså och garderoben är alldeles snart redo att tas i bruk. Nu fattas det bara sängbord, men jag ska ärligt erkänna att jag inte är något större fan av sängbord.

Pinterest

För mig känns de mest överflödiga, ser tråkiga ut, samlar damm och står i vägen för dammsugaren när man ska fram. Samtidigt kan jag ju inte förneka att det är behändigt att ha något att ställa väckarklockan, lägga ner mobilen, morgonkaffet eller en bok på... 

Blir det lampor vid sängen satsar vi på vägghängda eller också en fjärr på övriga lampor och skippar det helt. Inte heller i det avseendet är vi m a o i egentligt behov av sängbord. 


Ett alternativ skulle vara någon form av vägghängd variant men jag har inte hittat något som passar. De flesta har ett extra hyllplan eller har på annat sätt inte känts rätt i sitt utförande. 

Pinterest

Pinterest

Sängbordet nedan i bambu kommer från IKEA och är ett riktigt kap för 99:- Jag introducerar allt mer trä i vårt hem för att mjuka upp men överväger även ett par alternativ i vitt. 
Vidare har vi inget direkt behov av dold förvaring utan det är just avställningsyta som är det primära varav en enkel pall som ovan även skulle fungera fint.


Samtliga alternativ nedan kommer från IKEA...


Gillar även sängbordet OPPLAND i utförandet ek också det från IKEA(finns även i brunlaserad askfanér). Är dock lite tveksam till om vi kommer ha nytta av så mycket extra förvaring och att det då också kommer att kännas som en överflödig och onödigt klumpig möbel i vårt sovrum. Min strävan är hela tiden att hålla det så enkelt som möjligt.


Slutligen två designklassiker; det höj- och sänkbara bordet E1027 designat av Eileen Gray liksom Eames Occasional Table nedan(även i inläggets början). Bord jag aldrig skulle kunna tröttna på...
I skrivande stund lutar det faktiskt åt att det blir ett Eames bord vid sambons sida och inget alls vid min, men inga beslut är ännu tagna. 

Pinterest


Vilket av ovan alternativ röstar ni på och vad har ni själva valt för sängbord i era egna hem? Tipsa gärna!



//Tina


7 kommentarer:

  1. Hej Tina!
    Ha ha, där är vi heeeeelt olika. Jag tycker att sängbord gör sovrummet ombonat och bebott. Det ger en känsla av tvåsamhet och jag tycker att det finns massor av fina.
    Vi valde satsbord i marmor och mässing, för det hade jag tittat på läääääääänge, för jag vill inte hålla på att byta ut utan känna att dem vill jag ha en längre tid oavsett trender.
    Här är ett inlägg om vårt sovrum och så som vi fixat dem nu inför försäljningen:
    http://www.ekenasliv.se/2017/07/helheten-i-vart-sovrum/
    Vi har målat om, satt nya lister, byggt in garderoberna och fixat "skrubben" till Step-in-closet.
    Jag tycker att det är fint att ha en liten vas och vakna upp till en vacker blomma, sen har jag proppat håååårt för inga mobiler eller annat i sovrummet så vi har batteridrivna väckarklockor :)
    Lycka till nu! Är säker på att det kommer bli hur fint som helst :)
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha...ja, det är nog minimalisten i mig som börjar ta allt mer plats och ge uttryck i vårt hem.
      Ert sovrum blev superfint Anna och jag beundrar din känsla för detaljer!
      Det viktigaste är ju onekligen att man själv trivs med hur man inreder.
      Tack för din återkoppling.
      Måmga kramar!

      Radera
  2. Jag har inga sängbord. Känner precis som du, de är mest ivägen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att man inte är ensam om att känna det så!
      :)

      Radera
  3. Hej! Jag håller med Anna men däremot har vi bytt till lite mindre modell. Så det är ju verkligen en smaksak.
    Ha en skön kväll.
    Helene. (HELENESTUND)

    SvaraRadera
  4. You're so cool! I don't think I've truly read through a single
    thing like this before. So good to discover someone with a few
    original thoughts on this subject matter. Really..
    many thanks for starting this up. This site is one thing that is
    required on the internet, someone with a little originality!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, Thanks I appreciate it:)!!

      Radera