23 jan. 2017

Nystart...

Ni som följer mig på Instagram känner redan till att 2017 är ett år då jag satsar på att förbättra min hälsa. Min kropp har länge signalerat att den ej mår så bra men jag har inte velat lyssna och efter en krasch i slutet på året förstod jag att något måste göras. Siktet är inställt på att återställa balansen i både kropp och knopp och den här gången har jag bestämt mig för att verkligen gå 'all in'. 


Det hela började med att jag på Nyårsdagen plockade fram min mer än 15 år gamla brevkurs från Viktväktarna. Bestämde mig därefter ganska snart för att åter köra igång med programmet och börja räkna Points. På den tiden hade jag lagt på mig runt 7 kg, idag ligger jag dessvärre på +20 kg efter år av dåligt självomhändertagande. 

I skrivande stund befinner jag mig på Vecka 4 med Viktväktarna och jag känner redan att jag är på god väg. Viktväktarna är väldigt bra på så vis att man kan fortsätta äta av allt, det finns inget som är bannlyst eller förbjudet. Däremot så blir det per automatik så att man gör bättre val och försöker få i sig det som är viktigt. Också frukt och grönt blir en självklar del av kosten då dessa överlag inte ger några Points. 

I det här inlägget vill jag även passa på att tipsa om lite olika vitamintillskott som jag börjat använda för att komma tillbaka också till ett bättre psykiskt välmående. Under hösten 2016 började jag känna av en ökad oro och ångest och efter en del efterforskningar förstod jag att min kropp förmodligen lider brist på flera viktiga vitaminer och mineraler och som alla har samband med hjärnans tillverkning av må bra hormonet serotonin. Det kan vara svårt att återställa dessa depåer enbart med hjälp av kosten och jag har därför valt att ta hjälp av sedvanliga tillskott som går att köpa i t ex hälsokostbutiker.




Följande tillskott har hjälpt mig att börja må bättre och känna mig starkare och vänder sig till dig som känner att du behöver en ordentlig boost för att komma i balans igen;

Magnesium- Om du har brist på Magnesium är typiska symtom att du kan känna dig trött och svag och även drabbas av kramper. För mig visade det sig som nattliga kramper i ben och fötter. Att behöva gå och kissa oftare är ett annat symptom som orsakas av att urinblåsans muskler har svårt att slappna av. Magnesiumbrist kan även ge upphov till ångest och ökad irritation. 
Vidare beror bristen ofta på att kroppen varit utsatt för stress under lång tid tillsammans med en ensidig kost och ett högt intag av vitt mjöl och socker. Där kvalar jag in på alla punkter!

B- vitamin- Symptom vid brist på vitaminet B12 är b la trötthet, initiativlöshet och sämre tankeförmåga. Drabbas man vid upprepade tillfällen av panikångest och oro kan också det ha sin enkla förklaring i brist på B- vitaminet B6 som är en viktig del för hjärnan i omvandlingen av aminosyran tryptofan till signalsubstansen serotonin. Som nämnt tidigare är serotonin det viktiga ämne som ser till att vi mår bra och känner oss glada. 

Järn- Hos kvinnor är brist på järn vanligt förekommande. Typiska symptom är trötthet, försämrat humör och huvudvärk. Järn spelar även det en viktig roll i hjärnans tillverkning av serotonin. 
Viktigt att nämna är att det kan vara skadligt att ta järn som tillskott om man inte lider av en brist. Därför ska alltid järnstatus kontrolleras innan man börjar med tillskott.
Personligen använder jag mig av Blutsaft som järntillskott(innehåller även B- vitaminer) under några dagar upp till ett par veckors tid utan att kontrollera min status innan. Vid längre behandling med järntillskott är det dock viktigt att man verkligen vet att det råder en brist innan man kör igång.

D- vitamin- För oss nordbor är brist på D- vitamin vanligt under vinterhalvåret och är man som mig inte så glad för att vara i solen ens under sommarhalvåret kan ett tillskott vara av stor vikt. 
Symptom på D- vitaminbrist kan skilja sig från person till person. Många har brist utan att drabbas av några symptom alls, andra drabbas av trötthet, muskelsvaghet och värk i skelettet. D- vitamin är också den en viktig byggsten vid bildningen av serotonin i hjärnan och det finns studier som visar på ett klart samband mellan vitaminet och vårt psykiska välbefinnande.

Omega 3- Det finns mycket som tyder på att också Omega 3 påverkar serotoninet i hjärnan. Ju högre nivåer av Omega 3- fetter du har i blodet desto högre tenderar serotoninhalten att vara. Studier visar t ex att personer som äter mycket fisk rik på omega 3 är mindre deprimerade än andra.

C- vitamin 
C- vitamin är viktigt för balansen för hjärnans kemi. Äter man varierat av frukt, bär och grönsaker är det oftast tillräckligt. 

ZinkZink kan kopplas samman med många olika psykiska tillstånd och vårt behov av zink ökar vid t ex stress, infektioner och PMS. Brist på Zink kan göra dig irriterad, mentalt uttröttad, orsaka humörsvängningar och koncentrationsproblem. 


Mitt tips till er som skall börja med vitamintillskott är att börja med ett preparat och lägga till efter hand. Biverkningar visar sig ofta med problem från mag- tarmkanalen och ger då också en indikation på att kroppen ej är i behov att just det tillskottet.
Personligen fick jag snabbt biverkningar av Zinktillskott och har istället valt en lägre dos med brustabletten Berocca som utöver zink även innehåller vissa B- vitaminer, Magnesium och C- vitamin.



Nästa gång är jag tillbaka med en ny Rensautmaning här på bloggen. Vi ses om ett litet tag!



//Tina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar