18 okt. 2016

Tankar om trender...

Jag snubblade över en artikel om inredning på nätet som inleds så här; 
Har du börjat tröttna på marmor och mässing men vet inte riktigt vad du ska sikta in dig på nu? Det vet vi. Vi har spanat in 6 inredningstrender som vi tror kommer bli stora 2017. 

Det kan onekligen vara svårt att inte låta sig dras med i den våg av trender som ständigt sköljer över oss både inom mode och heminredning och det går idag dessutom med en väldig fart. Knappt hinner man införskaffa det senaste förrän något nytt tagit dess plats. Som exempel kan ges att de börjat dyka upp på Blocket alltmer frekvent- soffborden i marmor och mässing. Hur länge varade egentligen den trenden och är det verkligen redan dags?

Idag är det inte ovanligt att man byter ut allt sitt bohag i ett svep för att skapa sig 'ett hem i tiden'. Jag måste erkänna att jag häpnar en smula. För mig bör mest av allt ett hem vara en reflektion av dem som bor där, något som speglar just deras livsstil och framförallt något som skapats över tid. Men det här tänket tycks onekligen bli alltmer sällsynt.

Jag anstränger mig att inte åka med alltför mycket i den där karusellen och har framförallt gjort så sedan jag började rensa och förenkla i mitt eget hem. Men jag kan samtidigt inte förneka att också jag drabbas av köplust ibland och en känsla av att vilja byta ut, skaffa nytt och liksom 'uppdatera' mitt hem. 

Men innerst inne känner jag mig nog ändå mest trött på det här med trender och den köphets som följer med dem. Jag är nog lite kärringen mot strömmen här för oavsett vilken trend som råder vill jag ha kvar mina vita väggar, mina silverfärgade ljusstakar och mitt svarta sidobord från Day utan att för den sakens skull känna att mitt hem är daterat och hör år 2009 till. Ush, vad tråkigt när det pratas så...



Under 2017 spås förresten jordfärgade nyanser ta över efter den grå trenden. Jag kan inte låta bli att tänka på alla som tapetserat och målat sina sina väggar grå. Förhoppningsvis har det gjorts med eftertanke och för att man verkligen tycker om den grå kulören och inte så mycket för att trenden säger att det ska vara just så. För var så säkra, snart kommer vi matas med brunmålade varma hem som successivt kommer få även den mest självsäkra att börja vackla och känna annorlunda inför det så plötsligt kalla grå...

Hur ställer ni läsare er inför det här med trender och hur hanterar ni allt som kommer därtill?  



//Tina


4 kommentarer:

  1. Hej Tina!
    Onekligen ett intressant inlägg!
    Jag gillar med det vita och ljusa och känner att det svarta som kom in i vårt hem blev sååå fel... Däremot gillar jag och har alltid gjort det grå. Å mässing som värmer vårt annars väldigt ljusa och vita hem.
    Men ååå vad lätt det är att dras med, absolut.
    Men nog vill man ha ett hem som är hållbart, för det är ju jobbigt att sälja och byta ut.
    Men just nu gör jag det. Jag säljer det svarta, för det blev för hårt och ramar målar jag om...
    Så jag har nog en fot lite här och där känns det som..
    Ha en fin kväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna för din reflektion!

      Radera
  2. Just nu snurrar det så fort i inredningsmodet att jag inte hinner vänja mig med en sak innan något annat tar över. Ganska praktiskt för mig som behöver lite tillvänjning för nya idéer. Blir otroligt lite köpt och jag har vänt mig mer och mer till loppis och second hand. Så på mig har de snabba trendbytena motsatt effekt.
    Helle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helle för att du delade med dig!
      Jag kan känna igen mig i dig- behöver också god tid på mig när jag inreder och vill inte gärna ta förhastade beslut. Second hand och loppisar ger verkligen möjlighet att skapa ett personligt hem långt från tillfälligt rådande trender.

      Radera