10 okt. 2016

Rensautmaning- Köket...

Det har blivit dags för del 2 i rensautmaningen. Min förhoppning är att det här är något som ni läsare ska bli inspirerade av och enkelt kunna omsätta i era egna hem. I vilket tempo det ska ske bestämmer ni själva. Del 1 i rensautmaningen finner ni här.

I den här omgången tänkte jag att vi skulle dyka in i köksskåpen. I och med detta ges även ett gyllene tillfälle att göra en ordentlig genomgång av hela köket om man känner för det. 


Min egen städlista för köket ser t ex ut så här;

  • Torka ovanpå skåp
  • Rengöra fläkt & ugn
  • Dra fram kyl/frys och rengöra bakom- kylskåpet fick en ordentlig genomkörare invändigt i samband med omorganiseringen här så det hoppar jag nu. 
  • Torka av alla fronter dörrar, lådor och handtag
  • Plocka bort socklar dammsuga och torka under skåp

När sedan detta är gjort kommer jag att tackla själva rensaruppgiften;


Uppgift:
Töm alla köksskåp och lådor, dammsug och torka ur. 
Se över innehållet och ställ endast tillbaka det som du tycker om och har god användning för. 
Glas, porslin och övrigt husgeråd som inte tagits i bruk under det senaste året kan man i regel rensa bort. 

Vissa saker kan naturligtvis även ha ett känslomässigt värde såsom arvegods, men känn då noga efter om de där tingen är något som verkligen bringar dig glädje, eller känns de kanske rent av för ömtåliga för att ens tas i bruk och mest bara tar upp onödig plats i skåpen? 
Ett alternativ är att göra ett fint blickfång av några delar i ett vitrinskåp eller på en öppen hylla i köket som på bilden ovan. 

Se även över ev porslin som förvaras i vitrinskåp och liknande på annan plats i hemmet.

Lycka till!



Fler avsnitt i Rensautmaningen finner ni till höger i menyn Kategorier.



//Tina

3 kommentarer:

  1. Hej Tina!
    Hoppas helgen gett dig ny energi :)
    Känner att jag skulle behöva lite ledigt nu, men har bara 5 dagar kvar att ta ut och julen ligger ju inte så bra i år...
    Biter ihop och jobbar på...

    Håller med på med köket, lite i taget, ett skåp då och då. För att det inte ska bli övermäktigt liksom.
    Ha en fin måndag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Precis en utmaning som passar mig, ska följa städlistan till punkt o prick. Men det blir svårare med att rensa ut eller ofta tror man det och så hittar man en bricka som man knappt använt. kram *piah*

    SvaraRadera
  3. Hej Tina!
    Kom på att jag glömde svara på din fråga.
    Golvet ja. Du ser skillnaden in till sovrummen där vi inte gjort något...
    Vi hyrde en slipmaskin och slipade typ 3 omgångar.
    Sen la vi på vit pigment, osmo och därefter osmo olja.
    Tycker det håller väldigt bra, men det är ju en yta som inte slits så värst heller.
    Nu börjar jag fundera på om vi inte ska göra likadant i sovrummen med, för annars kommer det dröja till 2055 innan de blir klara... Det är väääldigt dyrt med heltäckningsmatta och jag lackar ur totalt på de där sovrummet snart.. Det är inte lätt när man sparar ihop till de mesta. Man vill ju liksom leva med..
    Ha en fin tisdag!
    Kram Anna

    SvaraRadera