19 aug. 2016

Ups & Downs & Nya städrutiner...

Det smärtar mig att se att jag tappat så många av mina läsare här nu under sommarens 'slow blogging'. Samtidigt förstår jag att många vill ha nytt att läsa- helst varje dag. Konkurrensen är hård där ute och ibland ifrågasätter jag min egen betydelse i sammanhanget. Men så ser jag att några av er fortfarande troget kikar in varje gång en uppdatering sker och det får mig att fortsätta. Ibland känner man sig inspirerad och har en massa idéer och projekt på gång, ibland räcker inte orken riktigt till och då kan det bli en aning torftigt med inläggen en tid. 

I alla fall ett stort ödmjukt Tack till er som fortfarande kikar in - utan er hade det inte funnits någon anledning att fortsätta...

Komma hem

Nu över till något helt annat. Ni som följer mig på Instagram vet att igår var det städdag här hos mig. Jag höll på från morgon till kväll för att verkligen gå igenom allt och lägga grund för en framtida betydligt enklare städning. Vidare har jag provat lite olika varianter på städupplägget här hemma. Jag har kört varannan vecka, var 10:e dag, varje vecka. Sen har jag också delat upp sysslorna på lite olika dagar men känner nu att det har fungerat sisådär.

I höst provar jag ett nytt upplägg med städ fördelat på två dagar varje vecka. Damma, dammsuga, torka golv, städa toalett- och dusch onsdagar eller torsdagar och sen renbäddning och stryka tvätten om söndagarna. Med hänvisning till att vi har husdjur blir det däremellan även ett varv med dammsugaren på nedre plan nästan var varannan dag. 

Mer om städskåpet i inlägget här.

Själva tvättandet skall jag också försöka få lite bättre rutiner ikring. Förra veckan höll jag på att gå under i tvättstugan för det hade verkligen byggts på under semestern och det fanns berg av både ren och smutsig tvätt att tackla:-). Jag kommer nog göra så att jag tvättar varannan eller var tredje dag även om det blir mindre laddning i maskinen.

Komma hem

Utöver själva veckostädningen behöver jag även gå igenom köket igen. Det är snart ett år sedan nu(ni kan läsa om det i inlägget här) och tanken var att jag skulle göra en ordentlig städning även under våren men det var så mycket annat då så det fick vara.

Det skulle vara jätteintressant att höra vad ni läsare har kommit fram till för städrutiner i era hem. Dela gärna med er av era upplägg med städ och tvätt och övrigt så kan vi inspirera varandra:-).


//Tina


8 kommentarer:

  1. Heeej Tina!
    Din trogne vän Anna här..:)
    Dessutom går det rent generellt ner under sommaren, så det kan bero på det med vet du.. <3

    Körde en storstädning av huset i början av min semester, men inte då i köksskåpen. Men annars tänkte jag just i morse att jag vill rensa att städa upp. Främst i garaget och källaren... O ja, det är faktiskt inte jag utan min man som huserar p å de ställena;-) Så ibland måste jag liksom bara bita ihop och gilla läget... Även om det suger lite ska jag erkänna.
    Men nu har jag en plan. Jag fixar i källaren det jag kan och lämnar över en lagerhylla till honom att ha i garaget. Sen kan jag slänga och rensa bort skräp därifårn, resten blir han galen om jag organiserar upp ;-) Även om det kliar i mig ha ha ha...

    I övrigt så har vi precis köpt en kalender och där planerar vi tillsammans vecka för vecka och det ska vi göra på söndagar, alla tre. För nu är dottern 11,5 och kan ju hjälpa till en hel del hon med. Dessutom skapar det ju faktiskt MER tid tillsammans.
    I den skriver vi ner mat för veckan, vart vi är och när vi kommer från jobbet, vilka sysslor som var och en kan göra varje dag.

    Tvätten sköter jag helst själv. Och jag tvättar nog varje dag, för jag gillar inte när det blir högar. Stryker kanske varje eller varannna dag, typ 15-20 min.
    Städningen är uppdelad så att dammtorkning sker på onsdagar, det gör jag o dottern sköter sitt rum. Då får maken ta hand om disken efter maten.
    Mattorna ristas på onsdagskvällen.
    Den av oss som inte hämtar efter ridningen på torsdagar åker hem o städar golven, dammsugar o torkar golv.
    På fredagar städar dottern toaletterna. (dem tar man ju lite när det behövs med)
    Sen kör jag min söndagsrunda, dammsuger av och städar toaletter.
    Mat o dukning hjälps alla åt med.
    Å bygger är det mestadels min man som sköter. Vissa saker är svårt med mina händer då jag får kramp och ont om jag tar i för mycket.
    Så är upplägget hos oss.
    Kanske ska jag skriva ett inlägg om det med? Kanske är fler som tycker det är bra att ta del av:)
    Ha en fin helg nu!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vännen & Tack för att du delade med dig så utförligt! Tycker absolut att du ska skriva ett inlägg om ditt upplägg. Ser att du verkligen håller efter med städ och tvätt under flera dagar och det är dit jag också strävar så det inte byggs på utan blir så där enkelt att sköta om allt.
      & jag känner igen det där med mannen som inte har riktigt samma behov av struktur & ordning:-). Tror det kan var lite manligt & kvinnligt det där och ibland får man verkligen andas DJUPT för att inte få spel:-). Nu håller vi på att ställa iordning en arbetsbänk med alla verktyg och annat i uthuset så det ska komma bort från källaren. Men det tar tid och det kommer behövas mer förvaring innan det blir ordentligt organiserat med det.
      Just nu vill jag att så mycket ska hända både inne med renovering & få struktur & ordning överallt. Dessvärre tar allt sin lilla tid & jag kämpar på med att tygla mitt dåliga tålamod:-).
      Kram på dig!

      Radera
  2. Oj vad jag känner mig bortskämd nu... lägger inte alls ner mycket tid på städning, men beror ju så klart på att vi "bara" har 2,5 rum + mitt hobbyrum. Men i stora drag så dammtorkar jag 1 gång/vecka (vilket går väldigt snabbt när det inte finns så mycket saker), tvättar 1 gång/vecka vilket i snitt tar ca 20 minuter av min tid om jag räknar med att jag går ner dit 4 ggr och är där i ca 5 minuter varje gång (stryker aldrig, men viker ihop allt direkt nere i tvättstugan så det bara är att lägga in i skåpen när jag kommer hem), dammsuger varannan dag (oftast hinner min man före då han stör sig mera på skräpiga golv än jag ;-)), torkar av golv + lister och städar toaletten 1 gång/vecka. Kan väl tillägga att vi båda är rätt bra på att "hålla efter" så det blir aldrig särskilt mycket mera smuts än hundhår och sand från hundtassarna härinne. Organisera om saker är det oftast jag som gör, men som sagt finns det inte så mycket saker att organisera numera utan det enda stället som behöver regelbunden genomgång är min mans sida av "kontorsskåpet" - men det är inget som jag lägger mig i hur han har där :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Irene för att du delade med dig av ditt upplägg! Låter som en enkel och härlig uppgift med städ och tvätt hos dig:-). Men så klart är det ju ytan som spelar in och jag tycker med det här med olika plan(vi har 3 om man räknar källaren) gör det mer besvärligt. Mitt ev. nästa boende blir garanterat på ett plan:-).
      Kram på dig!

      Radera
  3. Är en trogen läsare som tittar in nästan varje dag. Förstår att det inte alltid är lätt att ha inspiration och ork att skriva för jämnan. Jätteglad för varje inlägg som kommer och hoppas du fortsätter. Städar gör jag varje helg. Barnen dammsuger varsin våning och jag städar toaletter och gör resten. Under veckan blir det mest tvätt som orkas och hinns med. Storstädning blir det då o då när det behövs. Bor i stort hus men skulle gärna byta till något mindre. Dels skulle jag rensa ut massor och sen ha betydligt mindre att ta hand om. Finns så mycket annat som lockar än att ta hand om stort hus o trädgård.kram Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack rara Yvonne- dina ord värmer så otroligt!
      Så bra att du kan ta hjälp av dina barn- det blir dessutom roligare om man hjälps åt.
      Visst är det så att allt ska skötas och hade jag inte varit så förbaskat fäst vid vårt hem hade jag också velat bo mindre och ha mindre tomt och trädgård att sköta. Så länge försöker jag rensa bort och förenkla det som går.
      Kram på Dig & Tack för att du delade med dig!

      Radera
  4. Tina jag som fullkomligt älskar din blogg och älskat den från första stund jag läste den första gången....(som jag hittade hit) är så glad för alla dina inlägg, såklart det är roligt med uppdatering dagligen, och gärna två som fler bloggare har som jag följer. Men det väljer man själv i mån av tid och så vidare tycker jag. Läser alla dina inlägg och man får så mycket inspiration och fina ideér :)Vi har 1-plansvilla på 120 kvm, och jag städar själv, vi har två barn, men jag gillar att städa och fixa och organisera och flytta om saker m.m. tvättar så gott som varje dag, i alla fall varannan. Städar ordentligt en gång/vecka (fredagar) och dammsuger av en sväng mitt i veckan och lite extra rengöring i badrum och wc. Jag älskar att rensa och ha var sak på sin plats. Läser just nu boken "förvaringsdrottningen", många bra tips på hur man ska styra upp allt med förvaring .m.m. Så forstätt och dela med dig av allting. Gillade skarpt er altan, så stilrent! Kram och ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså vilka fina läsare jag har- Rörd är inte ord nog att beskriva vad jag känner just nu!
      Tack raraste Lena för dina ord och för att du delade med dig av ditt städupplägg. Att hålla efter ofta verkar vara ett vinnande koncept:-).
      Kram på dig!

      Radera