6 aug. 2016

Simple Living på altanen...

Sommaren går mot sitt slut men innan dess vill jag dela med mig och förhoppningsvis också inspirera er fina läsare med ett inlägg om Simple Living på altanen. Jag har medvetet valt att skapa ett enkelt altanliv här hemma med ett fåtal rejäla krukor med växtlighet som mer eller mindre sköter om sig själva och som kan stå kvar ute året om. 

Visst är det underbart fint med planteringar och blomster och ett helt fång av krukor men för mig blir det på tok för mycket skötsel och tar alldeles för mycket tid. Jag vill ha det avskalat och enkelt och när jag går ut på altanen skall det bara vara avkoppling och njuta som gäller. 


Till vårt utemöblemang som successivt får gråna naturligt av väder och vind har jag valt vita klädslar som lätt kan tas av och tvättas i maskinen tillsammans med det vita seglet. 
Golv och väggar är av tryckt virke och det enda vi gör med det är att tvätta av golvet framåt vårkanten. Inga oljor eller annan behandling krävs(även om färghandlarna gärna vill få oss att tro det) och jag möts ofta av höjda ögonbryn och frågor om man inte får spetor i fötterna om man bara låter det vara?!

Svaret på det är Nej, det blir inga spetor eller andra sprickor i träet att skada sig på. Jag skulle t o m vilja påstå att träet klarar sig bättre utan behandling och blir mindre angripet av mögel och nedfall än om man väljer att olja och olja:-).

Foto - Komma hem

I  andra änden av altanen har vi vår relaxhörna med hängmatta för verklig avkoppling av kropp och själ.
En liten odling på hjul däremellan med (tomat), paprika och citron räcker långt för att skapa en somrig känsla.


//Tina


3 kommentarer:

  1. Som sagt - ser så härligt ut på Er enkla altan :-)

    SvaraRadera
  2. Jättefint och fräscht, lättskött och fina inredningsdetaljer tycker jag :)

    SvaraRadera
  3. Tack Irene & Lena- rara ni är<3!

    SvaraRadera