31 aug. 2016

Ekologi i badrummet...

Tyvärr är jag inget bra föredöme när det kommer till antalet produkter i badrumsskåpet. Likt städskåpet är de rätt många. Tänkte i alla fall tipsa er läsare om lite ekologiska favoriter som jag hittat och som verkligen fungerar.


URTEKRAM- det här är förmodligen ett av de mest kända varumärkena inom ekologisk hud- och hårvård och jag vet inte varför det tog mig så lång tid att pröva just dem. Parallellt med shampoo från min ekofrisör använder jag numer både shampoo, balsam och duschgel från URTEKRAM och favoriter blir tveklöst Nordic Birch och Brown Sugar. 

Oliva by CCS- ekologisk bodylotion har nog varit det svåraste för mig att hitta. När jag väl provade Oliva blev jag supernöjd. Lagom i doft, konsistens och intorkning. Använder den även som handkräm och har alltid en flaska ståendes på handfatet.

Q for skin- Oj, oj, oj- produkterna från Q for skin är verkligen helt underbara. Jag trodde aldrig jag skulle komplettera mina tidigare ekologiska hudvårdprodukter mot någonting annat men efter att ha provat lingonkrämen var jag såld. Ännu bättre blir det att krämen är en kombinerad ögon- och ansiktskräm som kan användas både dag och natt. Använder även deras rengöringsmjölk som känns skönt mild på huden och verkligen toppen om man likt mig har lite känsligare hy.

Pureskin- Parallellt med Q for skin använder jag fortfarande Pureskins dag- eller nattkräm och väljer helst i utförandet 100% eco/ecocert. Läkande och lugnande på huden. Kan även varmt rekommendera deras välgörande lipbalm. 

Saltdeo- saltdeodorant innehåller ingen aluminiumklorid och är ett bättre alternativ till vanlig deodorant eller antiperspirant. Jag har provat lite olika fabrikat och nu senast valde jag en saltdeo i sprayform istället vilket känns väldigt smidigt och med lika bra effekt som stenen. 


Dela gärna med er av era egna ekologiska favoriter!


//Tina


1 kommentar:

  1. Hej Tina!
    Självklart var det ok :)
    Jag är hemma... ont så det stör kan man säga.
    Har fått en tid hos en naprapat imorgon fm.
    Så jag skriver inte så mycket.
    När det kommer till produkter använder jag bara Rituals, de funkar på min känsliga hy och då har jag provat det mesta...
    Kram Anna

    SvaraRadera