22 aug. 2016

Belysning- En viktig del av inredningen...

I min utbildning till Cert. Inredare har jag erhållit en hel del ny kunskap om belysningsteknik. När jag skulle ge mig på detta avsnitt var det väl inte med någon större entusiasm men det visade sig faktiskt vara riktigt intressant och viktigare än jag först kunde tro. Faktum är att man kan ha en ganska tråkig inredning men blir den belyst på ett bra sätt kan den bli helt fantastisk. Tvärtom kan en vacker o



Ett tips som jag vill dela med mig av till er läsare nu när vi åter går mot lite mörkare tider är det här med kontrastbländning. Kontrastbländning uppstår när kontrasten mellan ljus och mörker är för stor t ex om man tittar på en dataskärm eller en tv som står mot en mörk bakgrund. Ögat vet inte om om det är ljuset eller mörkret den skall rätta sig efter och pupillen öppnar och drar ihop sig om vartannat för att försöka anpassa ljusinsläppet i ögat. Det i sin tur kan orsaka att man lättare känner sig trött och även t ex drabbas av huvudvärk. 

Våra vita väggar till trots blir det på kvällen ordentligt mörkt bakom tv:n i den nya nischen. Vi har därför valt att placera en LED- list bak på tv:n som ger ett behagligt mjukt ljus. Man kan naturligtvis lika gärna ställa en bordslampa vid sidan om eller rikta ljus från taket- det viktigaste är att man ser till att jämna ut kontrasterna! 


//Tina



3 kommentarer:

  1. Hej Tina!
    Så har vi med gjort och det blir även en trevlig belysning då den "svarta skärmen" inte är på.
    Kom över en bok om Belysning när vi var på The Lodge förra året och tycker det är riktigt intressant :-)
    Ha en fin kväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Den där tv-nischen blev ju superbra! :-)
    ( Bilderna är kvar by the way, nu använder jag laptopen.. )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Irene!
      Tyvärr vet jag vet inte hur jag ska få bort det där med bilderna i Bloggers spamhantering:-(
      Kram på Dig!

      Radera