2 apr. 2016

Söt-salt kladdkaka...

Det finns oändligt med recept på kladdkaka men det här vågar jag nog ändå påstå är ett av de bästa. Ja, kanske rent av ett av världens bästa. I alla fall om man gillar det som är både sött och salt på en och samma gång;-).
Servas kylskåpskall som den är eller tillsammans med bär, vispad grädde eller vaniljglass.

Originalrecept via - Bild via
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
Smält smöret. Blanda övriga ingredienser i en skål. Rör ner det smälta smöret tills allt blandat sig. Smöra en löstagbar form på 24 cm. Grädda i 175 gr i ca 30 min. Låt svalna ca 10 min.

//Tina

2 kommentarer:

  1. Ja, kladdkaka är verkligen gott, i princip det enda bakverk jag tycker om. Precis som du skriver finns det massor av recept. Jag har fastnat för Leilas recept då jag precis som hon tycker det är så gott när den förutom att vara kladdig är seg. Det blir den med olja i smeten, jag brukar ta rapsolja.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Monika!
      Tack för att du kikar in och delar med dig av ditt bästa Kladdkaks-recept.
      Kram på Dig!

      Radera