28 mars 2016

Ordning & förvaring i vardagsrummet...

Det pågår en rad olika rensar- och organiseringsprojekt här hemma just nu. Det ena drar med sig det andra och nu jobbar jag med att gå igenom, rensa, organisera och hitta hållbara och fungerande förvaringslösningar till vart och ett av dem. 


Andrew Mellen som ni kunde lyssna på i ett tidigare inlägg här använder sig av en organiseringstriangel som är enkel att följa när man vill skapa ordning i sitt hem och som jag börjat använda flitigt;


Det kan nog bli aningen överväldigande för er att höra och se all organisering som pågår just nu, så jag börjar med vardagsrummet där renoveringen börjar bli klar och där nästa naturliga steg blir att se över vad det är som ska förvaras i vardagsrummet. Jag har kommit fram till följande:

  • DVD
  • CD
  • Tidningar
  • Spel
  • Pyssel
  • Fotografier
  • IKEA- kataloger
  • Kamerautrustning
  • Extra plädar(med hänvisning till lilla incidenten som jag berättade om här)
  • Böcker
  • Fjärrkontroller



Organiseringstriangeln längre upp visar på att alla saker ska ha ett 'eget hem'. I vårt vardagsrum finns endast en stor förvaringsmöbel- ett stort svart skåp som skymtas på bild här. För att få det organiserat tänker jag använda mig av mindre förvaringslådor inuti skåpet. På så vis får varje kategori ett ett eget litet bo vilket jag också tror är det Andrew Mellen förespråkar i sin organiseringsteori. 



Har kikat runt lite och det blir komplettering på förvaring som vi har sedan tidigare, b la förvaringslådor  till b la pyssel, foton och kamerautrustning liksom korgar från Jysk till kataloger, spel och DVD. Till tidningarna blir det en traditionell tidningskorg och till plädar en kumbakorg med lock. CD- förvaring är löst sedan tidigare i en komprimerad CD- väska.

Det stora frågetecknet är böcker. En del av våra böcker förvaras idag i arbetsrummet och en del i vardagsrummet. Enligt Mellen bor lika med lika: 'All like objects live toghether, and we do mean all'. Så det blir inte längre någon split på dem med undantag för kokböcker som även fortsättningsvis kommer att bo i köket.


Lösningen blir därmed att antingen att samla alla böcker i arbetsrummet, använda vitrindelen i vardagsrummets förvaringsmöbel 
till förvaring av böckerna eller någon form av egenhändigt byggd bokhylla. Gillar t ex verkligen denna industriella nedan hemma hos Nate Berkus. 


Slutligen då fjärrkontroller. Har här kikat på förvaringsboxar i papp som det finns så mycket av just nu. House Doctor har t ex en variant i bokutförande som blir en perfekt gömma:-)!





//Tina


2 kommentarer:

  1. Heeej tina!
    Hoppas ni haft en fin påskhelg! :)
    Jag fullkomligen ääälskar dina organiseringsinlägg. De peppar mig med att rensa ut och organisera ännu mera:)
    Å det där med en sak in en sak ut har jag definitivt blivit bättre på.
    Nu är målet att tå på loppis den 8 maj och förhoppningsvis sälja av så pass att det räcker till den här: https://www.designonline.se/Products/sek1/Lighting/Ceiling+lights/17906/Ingrid+plafond&VariantId=01?gclid=CjwKEAjwrOO3BRCX55-L9_WojHoSJAAPxcSPRMPc5MSoNdaOJGFpLDxboK48-LI08ybxc6EgfGWhYBoCxeDw_wcB
    (eller åtminstone en bra bit på vägen...)
    Nu ska vi ta ett litet kvällsmål här. Sen är det tidig säng då det är jobb imorogn. Två dagar denna veckan ska jag nog reda ut;-)
    Kramar Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad jag blir:-) & den där plafonden är verkligen 'to die for'!
      Kram till Dig<3!

      Radera