23 feb. 2016

Lyckligare utan Facebook...

Vad händer om vi låter bli Facebook i en vecka?
Det tog forskare på The Happiness Research Institute reda på. Över 1000 deltagare delades in i två grupper. Hälften fick Facebook- förbud och resten levde på som vanligt. Resultatet?

Gruppen som inte facebookat upplevde att de blivit lugnare och lyckligare. De var mer sociala och mentalt närvarande, nöjdare med sina relationer, hade lättare att koncentrera sig och en känsla att tillvarata tiden på ett bra sätt.
Källa: Artikel i tidningen Må bra/Happiness Research Institute


Tror inte detta fenomen avser endast Facebook utan kan likaväl vara Twitter, Instagram, bloggar eller bara planlöst surfande på nätet.

Tidigare var jag noga med att koppla ner mig över helgen. Minns att det ibland kändes som att vakna upp till det 'riktiga livet' igen under Söndagarna(så lång tid kunde det ta för mig att landa). Ska bestämt införa denna rutin igen. Finna balans var det ju som sagt:-)!


//Tina


1 kommentar:

  1. Heeej Tina!
    Ja du, det ligger säkert en hel del i det.
    Nu är jag inte så fast i FB, utan använder det mest som kommunikationskanal då jag inte är så förtjust i att ringa;-)
    Hoppas du har en fin tisdag!
    Kram Anna

    SvaraRadera