25 feb. 2016

Balans, mat & socker- Lägesrapport del 3...

Det är nu tre veckor sedan jag började min Balans, mat och sockerresa och jag känner mig betydligt mer rutinerad med själva juicandet. Hungern kommer fortfarande ibland men är långt ifrån lika starkt som under de första två veckorna. Det börjar helt enkelt kännas som om kroppen börjat anpassat sig efter de nya förhållandena. 

Det jag saknar med allt det här är dock den där fantastiska energin som jag läst så mycket om. De flesta känner sig ordentligt mycket piggare redan efter några dagar, jag kan tyvärr inte säga att jag märker någon jättestor skillnad vad gäller det. Däremot är blodsockret betydligt stabilare och jag känner mig klarare i huvudet vilket gör att energin finns mer jämnt fördelad över dagen. Och så kan jag nog säga att jag sover bättre, lugnare. 


Det som också känns väldigt positivt är att jag med denna cleansing börjat få distans till mitt tidigare ätmönster. Jag känner att jag är på rätt väg för att på sikt kunna hitta fram till en god balans.

Baksidan med juicandet så långt utöver det som nämnts tidigare i Del 1 och Del 2, är att man kissar ofantligt mycket och ständigt behöver se till att det finns toalett tillgänglig där man befinner sig. Det är även dyrt med ekologisk frukt och grönt och det är en stooor mängd äpplen, selleri, broccoli, apelsiner etc som skall bäras hem från affären varje vecka. Vidare tar det mycket tid att förbereda, skölja, skala, skära och rengöra. Hua, så trött jag känt mig på allt det där ibland!

Förra veckan lovade jag att berätta om en bok som jag verkligen haft god nytta av under de här utmanande veckorna. Boken är skriven av Geneen Roth. Geneen var gäst hos Oprah för många år sedan och boken som heter 'Women Food and God' har stått på min att läsa- lista sedan dess. Men det är alltså först nu jag känt mig redo för den.

Tack vare Geneen´s kunskap och egna kamp med vikten och maten har jag fått en djupare förståelse för mig själv och mitt beteende gentemot mat och socker. Jag kan varmt rekommendera boken till alla som kämpar med sin vikt och sitt förhållande till mat. Boken ger både djupa insikter att fundera ikring liksom konkreta råd på hur man ska göra för att bryta gamla mönster.  

Tack och lov är det nu bara en vecka kvar av denna cleansing...


//Tina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar