11 feb. 2016

Balans, mat & socker- Lägesrapport Del 1...

En vecka har gått sedan jag påbörjade min resa mot att hitta balans i mitt förhållande till mat och socker. De första två dygnen valde jag att köra en ordentlig cleansing och drack då endast egenpressade frukt- och grönsaksjuicer(använder en råsaftcentrifug) 3 ggr/dagligen + mycket vatten. 

Första dygnet var ordentligt jobbigt och jag kände mig där och då inte säker på om jag skulle klara av ytterligare ett dygn på bara juice. Men det gick, jag tog mig igenom de första 48h och har därefter fortsatt med egenpressad jucie 2 ggr dagligen + ett mål mat och så här är det alltså tänkt att jag ska fortsätta under 30 dagar.


Man kan väl säga att det är lite blandade känslor så långt. De första dagarna var hungern något jag verkligen fick sätta mig över. Dag 5 när jag steg upp kändes det dock annorlunda och jag hade inga direkta hungerkänslor utan längtade efter min morgonjuice.

I övrigt känner jag mig fortfarande rätt trött och hjärnan känns ibland seg som tuggummi, allt går som i slow motion. Det är en stor omställning för kropp och knopp men jag räknar med att tillståndet är övergående:-)!

Positivt då? Jo, jag har sluppit huvudvärk sedan jag körde igång, jag känner mig sundare och äter mitt enda mål mat om dagen med andakt. Jag njuter verkligen av maten(man gör det när man bara får äta en gång om dagen) och försöker så sakteliga hitta fram till- eller kanske snarare tillbaka till- vad som är lagom mängd mat vid en måltid. 

Socker i form av bakverk, godis osv har jag så långt uteslutit helt och någon semla på fettisdagen bidde det således inte:-). Det mest konstiga av allt är dock att något sockersug har jag knappt känt av- än i alla fall!

Och så vågen då som visar några kilo ner. Så här i början säger det dock inte särskilt mycket om hur mycket fettvikt det är man tappat utan i huvudsak är det vätska som försvinner ur kroppen den första tiden. Mer om detta fenomen finns att läsa här.

Uppdatering igen om en vecka...

//Tina


2 kommentarer:

  1. Hej Tina!

    Ja det är verkligen strongt gjort av dig.
    Nu behöver jag inte banta, men just det där med sockerbehovet skulle jag nog med vilja komma över... Eller mer hela familjen, vill inte att dottern ska få i sig för mycket socker.
    Å kanske är det ibland inte den hemabakade bullen utan de där konstgjorda godiset som är en större bov... å läsk, hua.
    Själv dricker jag knappt läsk då jag blir så bubblig av det. Å godis..ja då är det mest choklad faktiskt.
    Å just nu behöver jag nog boostamjig själv med allt jag kan...
    Men är ändå piggare, trots att rösten är paj.
    Imorogn är det min tur att gå på salong o fixa bryn o fransar:))
    Å så studiebesök på skolan på fm, ska bli så spännande!

    Du, nästa helg åker jag ner med flickorna till mormor o morfar. Är det så att du har lusta att träffas över en fika (eller frukt ;-)) en stund på söndagen innan jag kör hemåt igen?

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!
      Klart vi måste passa på att träffas när du är i stan. Superkul! Du kan väl maila mig(tinadan@spray.se) så kan vi bestämma mer därigenom, byta nummer osv.
      Kram:-)

      Radera