26 nov. 2015

Mitt bästa saffrans- recept...

Adventstemat fortsätter här på bloggen och idag delar jag med mig av mitt absoluta favoritrecept på Saffransdeg. Jag kan lova att det blir riktigt saftiga bakverk av den här degen och hemligheten är att slänga med en burk kesella. Då den blir lite åt det kletiga hållet brukar jag forma till runda bullar istället för lussekatter, men det går naturligtvis bra att göra vilket som:-).

Saffransbröd


50 g jäst

100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella mager kvarg
2 påsar saffran (1g)
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
Ca 17 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Smält smöret. Tillsätt mjölk och värm till 37 grader. Häll degspadet över jästen. Tillsätt kesella, saffran, salt, socker och det mesta av mjölet.

Arbeta degen blank och smidig och tills den släpper från bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt ca 40 min. 
Baka ut. Garnera med russin. Låt jäsa övertäckta ytterligare ca 40 min. 
Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 5-8 min.
Stora figurer 200 grader 10- 15 min.

Lycka till!

//Tina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar