24 apr. 2015

Tankar om Simple Living...

När jag först kom i kontakt med begreppet Simple Living kände jag mig genast dragen till filosofin om att leva enklare. Men jag kände mig också lite skrämd över vad det egentligen skulle innebära för mig i praktiken- jag som älskar inredning och att omge mig med fina och ibland också dyra saker. 

För att leva enligt Simple Living skulle väl allt man ägde och köpte vara återbruk, ja helst skulle man väl inte köpa någonting alls mer än absoluta livsnödvändigheter? 
Jag upptäckte snabbt att riktigt så var det ju inte eller behövde i alla fall inte vara!


För mig personligen har Simple Living handlat om att börja rensa bort saker som jag inte längre använder, har nytta av eller håller kärt från mitt hem. Saker som inte längre fyller någon funktion utan mest bara tar upp plats. Jag vill kunna andas igen!

Det har också inneburit att jag klivit av 'masskonsumtionskarusellen'. Men det betyder inte att jag infört köpstopp. Jag handlar fortfarande nya saker till mig själv och mitt hem någon gång ibland. Men jag är idag noga med att tänka igenom mina köp och istället för 10 nya tröjor satsar jag hellre på en eller möjligen två som jag verkligen, verkligen tycker om, behöver och har användning för.


Jag ser idag på mina inköp mer som investeringar till mig själv och till mitt hem- saker som jag räknar med ska hålla och få hänga med mer än 'året ut'.
Men Simple Living kan naturligtvis även handla om helt andra saker i livet. Kanske vill man förenkla sitt ätande, sin vardag eller sin arbetssituation. Viktigast av allt är att följa sin egen känsla- vad ett enklare liv betyder för mig kan betyda något helt annat för dig.


 Keep it simple!


//Tina

Photos: Pinterest, Ultra F/Getty Images

3 kommentarer:

  1. Heeeej Tina!!
    Alltså, dina underbara tips.
    Och när jag läser det här så känner jag nog ändå att jag ä rätt bra på det där.
    Har u rensat hela våren här hemma och känner nog att vi inte har så mycket "onödigt" längre.
    Och jag vill med satsa på hållbara saker som jag verkligen gillar. För i längden blir det för jobbigt att hålla på och rensa hela tiden och sälja en hel massa för att kunna köp något enstaka nytt..
    Nu kör vi lopppis nästa lördag igen, hoppas vi blir av med lite till då. O jag ska göra en sista koll iaf det är något mer jag ska rensa ut :)
    Nu ska jag förbereda mig inför ett möte i em, det är inför cancerdagen jag ska vara moderator ör den 5/5 :)
    Ha en riktigt härlig fredag Tina!
    Varma kramar Anna
    PS: känner med att den här Yogan som jag börjat med har gett mig sån otrolig kraft, en riktig nystart för mig och mitt mående :-)) Halelulja på den;-)

    SvaraRadera
  2. Här rensas varje vecka, kanske ett tecken på att det finns för mycket... : )

    SvaraRadera
  3. Ja rensa i röran är bra ännu bättre är alla loppisar fasen vad man kan fynda där :) och nåt bragör man på köpet


    Om du gillar badrums tips kan du kika in hos mig :)

    Ha en toppen vecka.

    LOVE Maria Inredning - it's Swedish for decor

    SvaraRadera