29 apr. 2015

Rensat ut bland bruksanvisningar & manualer...

Lådan med bruksanvisningar och manualer hade fullkomligt svämmat över när jag fann den i min rensning av vindsgarderoben.
Trots hård gallring blev det tyvärr rätt många manualer kvar:
Tv- och stereoapparater, dekoder, kamera, dator, skrivare, avfuktare, väderstation, laminator, navigator, vitvaror, hushållsassistent, glassmaskin & MP3- spelare.


Har ännu ej bestämt mig hur jag ska förvara dessa fortsättningsvis. Tanken var att samla alla i en tidskriftssamlare, men i en sådan får de inte plats.

Hur förvarar ni era bruksanvisningar och manualer. Separat eller i anslutning till saken den tillhör?
Några bra tips?


//Tina


6 kommentarer:

  1. Hm... jag funderar mest på hur ofta Ni behöver använda manualerna för dessa prylar?
    Jag har faktiskt inte kvar några instruktionsböcker eller skivor alls, har lyckats klara av att använda apparaterna ändå, tro't eller ej. Minns att jag rev ut den svenska delen ur tv-manualen ( ja, det är ju alltid 10 kg med utländska beskrivningar med som man definitivt inte behöver ) på ifall man t.ex. behövde ställa in kanalerna på nytt, men slängde den sedan för det går ju automatiskt när man går in på Meny o. vidare. Samma med drivrutiner o. sånt man får med skrivare etc., allt finns att hämta ner på nätet och skulle det ngn gång bli ngt fel så kan man lätt googla o. hitta hur andra gjort som fått samma fel. :-)
    Den enda instr.boken jag hade kvar var till kameran för den hade jag inte lärt mig funktionerna på, men å andra sidan tryckte jag bara på auto-inst. så jag behövde aldrig slå i boken... var förstås bra att den fanns kvar då jag sedan sålde kameran.. men i andra fall tycker jag sånt där bara är onödigt krafs :-)
    Jaja, det var MIN syn på det hela... tycker så klart att man skall behålla de manualer man verkligen har bruk för, oavsett om det nu är 1 eller 20 :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Irene för ditt utförliga svar! Mycket riktigt hittade jag manualer på ALLA språk när jag gick igenom i lådan:-) ha, ha. Allt hade liksom bara slängts ner. Gillar inte att läsa instruktionsböcker, hoppar helst över helt om det går. Det är förmodligen någon slags trygghets- grej för mig att manualerna ändå finns där om-att-ifall-att de skulle behövas någon gång:-). Men samtidigt känner jag ett starkt motstånd över att behöva spara och förvara alla dessa 'böcker'.
      Jag får ta mig en ordentlig funderare här känner jag;-)!

      Radera
  2. Heeeej Tina!
    Här hemma är det maken som är teknikansvarig. O jag tror aldrig han kollat i en manual, för han googlar alltid och där finns den mesta infon. Så kanske behöver du inte behålla dem alls?
    Men OM du ska behålla dem hade jag samlat ALLA på ett ställe istället för att sprida ut dem.
    Jag ska nu måla dotterns dörr en sista gång (himmel vilken skillnad det blir, bara tre innerdörrar kvar nu;-)) och sen städa golven.
    Hade en hemsk huvudvärk hela dagen igår, så jag är fortfarande lite seg idag.
    Ha nu en riktigt fin Valborg!
    Kraaaam Anna

    SvaraRadera
  3. Går igenom 1/år och slänger inaktuella manualer, sedan sparar vi små i liten papplåda och A4 i större. Märkta BRUKSANVISNINGAR. I Arbetsrummet. : )

    SvaraRadera
  4. Jag brukar kolla om bruksanvisningen finns online, vilket det nästan alltid gör. Sen är det bara att slänga, så skönt att slippa ha alla liggandes :)

    SvaraRadera