10 apr. 2015

Intressant artikel om Enkelt klädval...

Den här artikeln nedan fanns länkad via msn och kommer ursprungligen från Modemagasinet King.
Kort handlar artikeln om Matilda som valt att bära samma outfit på jobbet i tre år, en självvald arbetsuniform helt enkelt. Anledningen är att hon vill slippa lägga onödig energi på att välja kläder varje morgon. 
Jag tycker det här är intressant och önskar tillskriva det Simple Living på hög nivå!

Kanske är det, det här tänket jag skall ha med mig i mitt eget garderobsprojekt
Personligen skulle jag nämligen inte alls fara illa av att ha flera uppsättningar av samma plagg och klä mig likadant varje dag- t ex jeans & en strykfri skjorta. Mest är det nog faktiskt omgivningen i stort som skulle reagera och kanske även protestera?!


Matilda Kahls enkla klädval har blivit ett hett debattämne.

Hon har likadana kläder varje dag – kritiseras världen över

Matilda Kahl är en svensk art director i New York, i tre år har hon haft likadana kläder på jobbet varje dag. Hennes beslut diskuteras nu över hela världen. King tog ett snack med Matilda.
AV RASMUS BLOM 10:22 / 09 / APRIL / 2015
För tre år sedan bestämde sig Matilda Kahl, på reklambyrån Saatchi & Saatchi i New York, för att bära likadana kläder till jobbet varje dag. Hon ville helt enkelt inte lägga onödig energi på att fundera på hur hon skulle klä sig varje morgon. Jobbet som art director kräver allt fokus på det kreativa arbetet.
– Jag insåg snabbt att tiden och energin jag la på att välja ut en ny tuff och proffsig outfit varje morgon ville jag hellre lägga på att jobba med det jag tycker är roligast av allt. Sedan har jag även besparat mig en hel del stunder av självmedvetenhet som annars ofta kommer som en del av dealen med att vara kvinna i reklambranschen.
Knepet är väl beprövat – män som Steve Jobs och Mark Zuckerberg har gjort samma sak. Men när Kahl i en artikel på Harper's Bazaar berättade om beslutet fick hon snabbt kritik.
– Jag tror det beror på att de är rätt ovanligt för kvinnor att öppen tacka nej till en skönhetsinsatser som att maxa sin look varje dag. Sedan tror jag många vet vad jag menar när jag säger att man kan bli på vippen till  galen när man är stressad på morgonen och under någon slags tidspress ska vara kreativ i sitt sätt att klä sig.
Artikeln har fått nästan 30 000 delningar på Facebook. Några har frågat om hon har förlorat ett vad, andra om hon gått med i en religiös sekt. Men reaktionerna har också varit positiva, många tycker det är befriande med någon som struntar i pressen att alltid visa upp sin kreativitet genom sina kläder och flera vill följa hennes exempel.
Vad ska vi göra med King om alla har likadana kläder hela tiden?
– Kanske ägna tiden åt något ni tycker är roligare? Haha. Eller så kan ni skriva massa superintressanta artiklar med analyser på vad folk har valt för typ av uniform och varför. Valet av skjorta, byxor, skor etcetera säger ju mycket om en person om den skulle ha på sig just det varje dag.

Mark Zuckerberg i sin karakteristiska t-shirt.
När Facebooks grundare Mark Zuckerberg fick frågan om varför han alltid bar samma gråa t-shirt svarade han att han ville fatta så få beslut som möjligt som inte hade med Facebook att göra. Steve Jobs resonerade likadant med Apple. Designern Karl Lagerfeld och regissören Christopher Nolan likaså. Alla legendarer i sina respektive branscher.
Det kanske är dags att haka på trenden? Frågan är bara vad man skulle välja för kläder.


Det skulle vara mycket intressant att höra era åsikter om detta. Dela gärna med er av era spontana reaktioner:-)!


//Tina


5 kommentarer:

  1. Det är väldigt intressant det här med kläder :-)... finns undersökningar som visat att vi har större förtroende för personer som har enhetlig klädstil framför dem som har stor variation i sina plagg ( tror man förknippade det sistnämnda med egenskaper såsom velighet etc., samma det där med "vad ska jag ta på mig idag?" tolkades som att man hade svårt att fatta beslut och inte var något lämpligt chefsämne hehe.. det utstrålar trygghet att gå runt i "samma" kläder jämt, jmf med yrkesuniformer och liknande ). Det ligger definitivt något i det då man t.ex. i ungdomen ofta byter klädstil i sökandet efter sin identitet, liksom att man kan vilja byta ut hela sin garderob om man känner för att förändra sitt liv radikalt. Samtidigt blir det här lite av en kvinnofråga - för männen har ju alltid kunnat förlita sig på kostymen eller jeans och skjorta/t-shirt, medan vi kvinnor förväntas haka på alla möjliga trender med kjollängder, mönster, skärningar o.s.v.
    Personligen upplever jag det som en frihet att inte ha så mycket kläder i garderoben men skulle nog inte vilja ha exakt samma varje dag, däremot väljer jag samma stil och modell när jag köper nytt - har t.ex. likadana koftor i olika färger, samma med underkläder och trikåtröjor.. kläder som är JAG helt enkelt :-)

    SvaraRadera
  2. Dööööööödstrist, vi gillar färg och nytt! Det där ett PR-trick, bra genomslagskraft hade det i alla fall.: )

    SvaraRadera
  3. Det var verkligen coolt på ett sätt det hon gjorde med sin dresskod på kläderna. Precis männen kör skjorta och kostym, plättlätt! Vi har så stort urval vi kvinnor, kjol, klänning, byxa, 3/4 byxor, piratbyxor you name it! Kavaj, kofta, blus, skjorta........jag gör ofta när jag köper något plagg jag tycker om, att jag köper fler män i olika färger. Gjorde så sist på en rea-beställning från h&m...V-ringad tunika i tre olika färger, känns i alla fall som olika plagg, men ändå är det samma plagg, blommigt, enfärgat, cerize! Och jag känner mig ofta trygg i vissa plagg, och mindre trygg i vissa. Bra inlägg, ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Intressant! Många män har ju ganska likartade kläder varje dag, typ skjorta, slips, kostym... Utan att det verkar vara nåt problem för omgivningen... Jag är själv klädintresserad men har dragit ner på tid, energi och pengar som får gå åt till detta intresse. Rätt skönt. Kan i perioder gå med några få varianter till jobbet, dag efter dag. Rätt skönt! Jag har ju mer tid till att fokusera på annat... :)

    SvaraRadera
  5. Tack för att ni tog er tid att dela med er av era tankar och reflektioner kring det här:-)!

    SvaraRadera