3 apr. 2015

Feng Shui, Bagua & Att ta hand om sig själv...

Den här vackra fotot nedan använder jag för att påminna mig själv varje dag om att jag ska avsätta tid till att ta hand om mig själv. För visst är det lätt att glömma bort sig själv mellan varven- livet rullar på i en väldig fart och det är mycket man ska hinna med och klara av både på arbetet och där hemma.

Personligen har jag nog något av en av- och på-knapp när det kommer till att ta hand om mig själv. Är den på så gör jag alla rätt och är den av så gör jag alla fel. Jag vet nämligen väldigt väl vad som är bra för mig och vad som är dåligt.



Inom Feng shui talar man om nio olika livsaspekter som man med hjälp av en bagua(en karta som läggs över hemmets planlösning) kan hjälpa till att förstärka och på olika sätt påverka för att uppnå förändring
Tanken är att man genom att välja stärkande symboler i respektive livsaspekt/område, påminns medvetet och/eller omedvetet om sina mål och önskningar.



Just nu känner jag verkligen att jag skulle behöva förstärka området för Hälsa i mitt hem. Elementet som styr det här området är trä och trä brukar t ex representeras av gröna växter. 

Att placera en vacker grön växt i området är alltså ett bra sätt att förstärka denna livsaspekt. Andra exempel är frukt, bilder på trädgårdar, gröna och mellanblå färger liksom föremål och bilder man själv associerar med hälsa. För mig t ex bilden ovan, min yogamatta och några böcker inom området hälsa och välbefinnande.


Vi får väl se om dessa enkla åtgärder är tillräckliga för att hålla mina långa fingrar borta från Påskgodis och andra läckerheter nu under långledigheten:-)...


En riktig Glad Påsk!


//Tina


2 kommentarer:

  1. Heeeej Tina!
    Nu sovar alla andra, men eftersom loppan o jag är lediga imorgon sitter jag här en stund (o väntar även påa tt tvättmaskin nr...x ska bli klar;-))
    Ja du, med en känslig mage som jag har borde jag ha avstått från både det ena o andra tror jag.
    Ibland tål jag, ibland inte...
    Tränar du yoga varje dag hemma?
    Jag går ju på pass två ggr i veckan, men tror jag skulle må bättre av mer. Har joggat lite med, men jag tycker att det är ganska så trist faktiskt. Men så behöver man konditionen...
    Hoppas du haft en riktigt skön påsk!
    Vi har verkligen haft det riktigt roligt och härligt!
    Kraaam Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. I wish... yogamattan hade rullats ut varje dag:-), men nej så duktig är jag inte!
      Kram

      Radera